Nárůst vyřízených případů je stejně tak patrný na objemu pokut, které ÚOHS pod vedením Petra Rafaje za druhou polovinu roku udělil: meziročně stouply o více než sto procent.

Nárůst vyřízených případů je stejně tak patrný na objemu pokut, které ÚOHS pod vedením Petra Rafaje za druhou polovinu roku udělil: meziročně stouply o více než sto procent. | foto: MF DNES

Rafajův antimonopolní úřad překvapil, zakázky zkoumá rychleji

  • 3
Roky platila ve veřejných zakázkách jedna jistota: pokud chcete vítězné konkurenci znepříjemnit život, odvolejte se k ÚOHS a ten bude stížnost řešit klidně rok. Taková jistota ale mizí. Teď antimonopolní úřad změnil systém práce: jednodušší případy řeší zrychleně. U větších řízení se však situace příliš nezlepšila.

Antimonopolní úřad vedený Petrem Rafajem v poslední době výrazně zkrátil lhůty, během nichž stížnosti na zakázky vyřizuje. Potvrzují to jak zadavatelé, tak statistiky úřadu.

„Jednodušší případy se výrazně zrychlily, u složitějších ale příliš zlepšení nevidíme. Přesto cítíme snahu o zlepšení,“ říká Martin Janoušek, předseda Komory administrátorů veřejných zakázek.

„V naší praxi jsme zaznamenali, že se rozhodování ÚOHS oproti předchozím letům výrazně zrychlilo. V některých případech jsme obdrželi rozhodnutí i během několika málo týdnů, což bylo dříve nemyslitelné,“ říká Lucie Žilková ze společnosti Otidea.

Zlepšení potvrzuje i Tomáš Pfeffer ze sdružení Indoc. Spousta problémů na antimonopolním úřadu však podle něj přetrvává, některé případy rozplétá několik let.

Příkaz místo rozhodnutí

Podání stížnosti k antimonopolnímu úřadu bylo dosud oblíbeným způsobem vydírání. Neúspěšní soutěžící nyní zjišťují, že podání neznamená automaticky zablokování na několik měsíců či let.

Lhůty se výrazně snížily poté, co sekci veřejných zakázek převzal Josef Chýle. Úřad už dříve personálně posílil, ale loni navíc změnil metodiku, s níž stížnosti na zakázky vyřizuje.

„Podstatně pomohlo vyřizování skutkově jasných případů pomocí příkazů namísto rozhodnutí. Příkaz je totiž vydáván hned na počátku řízení,“ řekl Petr Rafaj.

Příkazy se řeší jednoduché problémy, jako jsou chyby ve zveřejnění na profilu zadavatele. I ty ale dosud administrativu výrazně zatěžovaly. Nyní se proti příkazu většinou nikdo neodvolává. Ze 137 případů podali nespokojení soutěžící odpor jenom ve 21 případech, tedy ani ne v šestině.

Za druhé pololetí se dle předsedy Rafaje výrazně snížila i průměrná doba vydání rozhodnutí - na 23 dní. To je o desítky procent vyšší efektivita než rok předtím. Pokud by se do statistik o délce rozhodování nezapočítaly právě příkazy, dosahovala by průměrná délka 38 dní.

Řeč je nicméně pouze o období, kdy se případem zabývá ÚOHS. V praxi leží případ na stole mnohem déle, protože se například musí zhotovovat posudky, které v průměrné době nejsou započítané.

Více práce, více pokut

Antimonopolní úřad loni dostal více podnětů a stížností než rok předtím, čísla však ještě nezveřejnil. Velký nápor se dá čekat také letos, kdy bude vrcholit vyhlašování podle stávajícího zákona o veřejných zakázkách.

Podle Rafaje zrychlenou práci úřadu potvrzuje skutečnost, že více než polovinu ze 451 správních řízení z druhé poloviny roku ÚOHS pravomocně dokončil před začátkem nového roku. „Z toho je zřejmé, že došlo k zásadnímu nárůstu aktivity úřadu v oblasti vedených správních řízení v období od července do konce roku,“ uvedl Rafaj.

Nárůst vyřízených případů je stejně tak patrný na objemu pokut, které ÚOHS za druhou polovinu roku udělil: meziročně stouply o více než sto procent.

Pomalost při rozhodování byla dlouho terčem kritiky. Rafaj kritiku odmítal a vysvětloval delší lhůty tím, že má enormně mnoho případů k řešení a nedostatek lidí. Některé zakázky kvůli tomu byly zablokované i rok, což bylo pro zadavatele nepříjemné zejména při čerpání evropských dotací.