Až bude letos na silvestra prezident ČSA Jaroslav Tvrdík svou pamětní šavlí, kterou loni dostal při odchodu z funkce ministra obrany, usekávat hrdla lahví od šampusu, nebude mít moc důvodů k radosti.
Jeho první samostatný rok neskončí podle plánu. Firma od konce prázdnin odhady zisku neustále snižuje. "Letos jsme měli v plánu čistý zisk ve výši 660 milionů korun. Proti plánu je nárůst nákladů na palivo více než 850 milionů. Pouhé odečtení by tak vedlo k zápornému hospodaření, " říká Tvrdík.
"Přesto díky zvýšené výkonnosti ostatních částí společnosti věřím, že v době, kdy někteří letečtí přepravci krachují nebo jsou v různých ochranných režimech, zůstanou ČSA v černých číslech," dodává.
Tvrdíkovi nepomohlo ani to, že si na konci roku vytvořil finanční polštář ze zisku, který ještě ve třetím čtvrtletí činil více než 700 milionů korun. Na konci roku už byl jen desetinový. Zimní měsíce jsou vždy slabší a do hry vstupují i kurzové přepočty, které hospodařením aerolinií zamíchají.
"Druhým extrémním vlivem, po růstu cen paliva, je posilování kurzu koruny vůči dolaru a euru. Každé posílení o jednu korunu znamená čistý dopad na hospodaření v řádu desítek milionů korun u eura, a dokonce více než sto milionů korun u dolaru," vysvětluje Tvrdík.
Drahá ropa podráží nohy
Právě výkyvy cen paliv si Tvrdík nepojistil, i když to v ČSA bylo před jeho nástupem zvykem. "V době, kdy jsem v září 2003 nastoupil, palivo nebylo v ČSA zajištěno. Ani s odstupem času nelze říct, jestli se zajišťování vyplatí," hájí se Tvrdík.
Předchozí šéf ČSA Miroslav Kůla, který nyní stojí v čele konkurenčního Travel Servisu, pojistil palivo na dva měsíce. "Na zajištění někdy letecká společnost vydělá, někdy prodělá. Je to otázka rozhodnutí vedení a majitelů firmy," říká Kůla. Kůla na pojistce prodělal podle současného vedení sto milionů korun.
Tvrdíkův tým zase na výkyvech cen přišel od prázdnin o 850 milionů korun. Od příštího roku se ČSA proti změnám ceny paliva opět pojistí. Tvrdík navíc přišel s plánem lepších cen paliva pro ČSA pomocí nákupu od státních hmotných rezerv.
"Máme se Správou státních hmotných rezerv uzavřen smluvní vztah založený na oboustranné výhodnosti," říká Tvrdík. Správa musí zásoby pohonných hmot obměňovat a ČSA budou nakupovat uložené palivo při jeho přirozené obměně. Ceny pro ČSA budou odpovídat cenám, za které správa pohonné hmoty do svých skladů nakoupila.
Není zřejmé, zda ČSA dostanou lepší cenu než ostatní aerolinie, což by mohlo být považováno za nepovolenou podporu a vyžádalo by si to pozornost antimonopolních úřadů. "Naši i najatí právníci velmi pečlivě sledovali právní čistotu celé transakce a podle nich je plně v souladu s právními normami České republiky," říká k tomu Tvrdík.
Tvrdík moc utrácí
Jeho kritici poukazují na to, že moc utrácí. Zatímco před jeho nástupem členové vedení jezdili octaviemi a staršími peugeoty, Tvrdík nakoupil nová služební auta Audi. "Na služební vozy Audi je stále tolik narážek, že jsme se já i další člen představenstva vzdali nároku na služební vůz," komentuje to Tvrdík.
Další výtkou je, že přeplácí poradenské firmy. "Poradenství, za které jsme letos utratili 70 milionů korun, se nám bohatě vrátilo," dodává. Na mzdách si předchozí vedení vyplácelo od sto do 150 tisíc korun měsíčně.
Pod vedením Tvrdíka si polepšilo a rozmezí se posunulo od 200 k více než 400 tisícům korun. Přičemž sám Tvrdík je na spodní hranici. I někteří piloti berou více.
Rozpadá se mu vedení?
Tvrdíkovi se podařilo k lidem z ministerstva obrany získat i manažery z jiných oborů. Jenomže klíčová viceprezidentka pro prodej a marketing Zuzana Řezníčková odchází. "Akceptuji legitimní právo Tvrdíka řídit firmu podle vlastních představ. Odcházím proto, že se rozcházíme v základních otázkách," říká Řezníčková.
"Mě její odchod mrzí. Neviděl jsem žádné dlouhotrvající spory, snad s výjimkou jednoho, jinak jsme měli v představenstvu vždy velmi podobný názor," říká Tvrdík a nahrazuje rychle její místo obchodním zástupcem z Británie.
Nevadí mu ani jeho minulost v lidových milicích. "Je špičkovým profesionálem a odborníkem se zkušeností na nejsložitějším leteckém trhu ve Velké Británii. Na zmíněnou minulost jistě není příliš hrdý," říká Tvrdík.