"My tady máme irského vlkodava Callaghana, který měl za svým páníčkem odletět na Floridu. Zvířata teď ale aerolinky moc nenakládají a první termín máme až v pondělí,“ uvedl pro MF DNES Pavel Kliment, šéf české společnosti Animal Transport Worldwide, jež se živí přepravou zvířat.
Callaghana, který patří k největším psím plemenům na světě, proto na pár dní Kliment vrátil k příbuzným majitelů, jež měli letět do USA s předstihem. Sopka je však zastavila v Německu.
Zvířata cestují často odděleně od lidí
Hlavně u větších zvířat je běžná praxe, že necestují se svými rodinami, protože musí být přepravována zvlášť v nákladovém prostoru. Byznys s přepravou domácích mazlíčků živí také chovatelé, kteří kvůli ozdravení domácích chovů prodávají například štěňata po celém světě.
Podle deníku The Wall Street Journal, jenž na problém první upozornil, je teď nejpalčivější situace na frankfurtském letišti, kde je velký zvířecí lounge, tedy "salonek" pro čekání na odlet. Frankfurt v pondělí ubytovával asi dvacet psů, několik koček, jednu želvu, gekona a pár hadů.
Podle mluvčího společnosti Lufthansa Cargo tam většina zvířat čekala už od čtvrtka. Na let se tam chystali i dva koně mířící do New Yorku, které firma musela transportovat z letiště k normálnímu ustájení, dokud nedostanou povolení ke startu.
Na pražském ruzyňském letišti byla včera situace klidná. Všechna zvířata, která cestují z nebo do Česka, tam musí projít pohraniční veterinární stanicí. Žádná zvířata však na odlet aktuálně nečekala.
"Pokud víme, tak se ani neuskutečnily žádné lety se zvířaty, které bychom odbavovali," uvedla Monika Janoušková z Letiště Praha.
Američan jel pro psa nejdříve do Benátek, pak do Frankfurtu
Podle Klimenta se hodně lidem podařilo přepravu miláčků zrušit a vzali si je zase domů. To však nemusí být nijak jednoduché. The Wall Street Journal popsal putování Pena, dvouapůlročního psa plemene basenji, pro nějž si majitel musel dojet ze slovinské Lublaně až do Frankfurtu.
"Byl tam bezmocný. Když je ve stresu, tak navíc nechce moc žrát. Můžete si říkat, že je o něj postaráno, ale stejně si nikdy pořádně nejste jistí," popsal své pocity majitel Pena Paul Robinson, student architektury v Lublani.
Proto neváhal, nastartoval svůj starý Fiat Uno a vydal se na devítihodinovou cestu pro psa.
To už měl za sebou jeden pokus o shledání v Benátkách, kam měl Pen podle původního plánu přiletět ze Spojených států, odkud se Robinson předtím vrátil ze studií na University of Florida.
Robinson totiž dojel do Benátek v pátek ráno a tam zjistil, že Pen nemohl přestoupit ve Frankfurtu kvůli zastavené letecké přepravě ze čtvrtka na pátek. Vrátil se proto do Slovinska a v sobotu ráno se vydal opět na cestu, tentokrát do Německa. "O nějaké únavě prostě nepřemýšlíte a jedete. Když jsem ho našel, byl celý pohublý," nechal se slyšet Robinson po úspěšném dokončení mise.
Krize sebrala část byznysu zvířecím přepravním agenturám
Čekající zvířata hlásila všechna velká mezinárodní letiště. "Za 33 let, co tento byznys dělám, jsem nic podobného nezažil," uvedl veterinář Walter Woolf, který provozuje přepravní firmu Air Animal na Floridě.
Přepravní zvířecí agentury přitom měly horší rok už loni, kdy se do reálné ekonomiky naplno dostala finanční krize. Ubylo hlavně lidí, které zaměstnávaly jejich firmy v zahraničí, a platily jim proto nákladné přesuny s celou rodinou včetně zvířat.
Zároveň se uskromnili Američané, kteří podle statistik z roku 2008 s domácími mazlíčky cestovali velmi často. Až 75 procent majitelů zvířat je někdy vzalo do vzduchu.
"V loňském roce také ubylo chovatelů, ale tento rok zase začíná přibývat cest mláďat," komentuje situaci Kliment, jenž loni profitoval z odjezdu cizinců končících s prací v Česku.