Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Převod nádraží ano, ale za tři miliardy, píše Brusel. ČD chtěly o pět víc

  • 24
České dráhy za převod nádraží získají asi o pět miliard korun méně, než očekávaly. Roky připravovanou transakci, od které si státní dopravce sliboval až osm miliard korun na umoření dluhů za nákup nových vlaků, nyní zkomplikoval dopis z Evropské komise ministerstvu dopravy. Dráhy předběžnou informaci komise nechtějí komentovat.

Brusel v něm předběžně oznamuje, že prodej posvětí, ale jen za 2,9 miliardy korun, což je pod účetní hodnotou nádražních budov. ČTK to potvrdilo několik zdrojů z ministerstva i obou státních firem.

„Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech,“ řekl ČTK ministr Dan Ťok. Je to běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu uvést konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

„Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné,“ řekl ČTK mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal.

Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případným souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu.

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. Podle zjištění ČTK bude o ceně schválené komisí ještě možné jednat. Měnit se ale může spíše v řádu stovek milionů korun, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

České dráhy informaci odmítly komentovat, podle zjištění ČTK ale nebere vedení ČD informaci z EU na lehkou váhu. Kvůli vyjádření komise, na které české ministerstvo čeká od loňska, se začátkem května sešel šéf resortu Ťok s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou. Po setkání tehdy Ťok uvedl, že se komise k převodu nádraží vyjádří do dvou nebo tří týdnů.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC. Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1 600 objektů, z nichž zhruba 1 000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci.

Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jsou to ale stovky milionů korun ročně.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

„(Suma) 2,9 miliardy korun je mnohem blíže reálné hodnotě, než Českými drahami původně požadovaných šest až osm miliard. Přesto se domníváme, že hodnota majetku, který si nedokáže vydělat ani na svůj provoz, je ve skutečnosti někde kolem jedné miliardy. Věříme, že ministr dopravy splní svůj slib a zveřejní vypracované posudky majetku před tím, než celá transakce proběhne tak, aby o celé transakci a její skutečné výši mohla proběhnout odborná diskuse,“ uvedl v reakci na aktuální informace z Evropské komise Jančura.

,