Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát čistí registr aut. Autobazary proto možná zdraží, některé skončí

  10:00aktualizováno  10:00
Centrální registr vozidel zaplevelují auta s nejasným vlastníkem, Ministerstvo dopravy jej chce pročistit. Kvůli nové právní úpravě prodeje aut se výrazně zvednou výdaje autobazarům. Některé to může položit, jiné mohou náklady přenést na své zákazníky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

V centrálním registru vozidel dnes „visí“ až čtvrt milionu aut s nejasným osudem. Od 1. ledna se proto ruší tzv. polopřevody. V registru už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový je už nenahlásil.

Současná praxe způsobuje různé problémy, lidé se například takto vyhýbají poplatku za ekologickou likvidaci auta. Prostě je odhlásí a rozprodají na náhradní díly. Stát se o tom nedozví.

„Polopřevody vytvářely také prostor pro kriminalitu spojenou s nelegálními machinacemi s vozidly,“ informoval mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se také dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného.

„Člověk, který jezdí s autem v polopřevodu, porušuje zákon. Hrozí mu správní pokuta, jejíž výše závisí na tom, co s vozem způsobí,“ upozorňuje Josef Pokorný, ředitel odboru provozu silničních vozidel na Ministerstvu dopravy.

Co udělat s odhlášenými auty

Auta, která budou k 1. 1. 2015 v „polopřevodu“ (původní vlastník se odhlásil a nový nenahlásil):

  • do 30. 6. 2015 je nutné přihlásit vlastníka a doložit, že auto je technicky způsobilé k provozu, prošlo evidenční kontrolou a je pojištěné. Jinak bude vůz vyřazen z registru, tedy považován za zaniklý a už jej nepůjde nikdy přihlásit. Pokud s ním bude někdo jezdit, hrozí mu pokuta v řádu desetitisíců a sebrání řidičského průkazu na půl roku.

Auta, která budou k 1. 1. 2015 v „depozitu“ (dočasně odhlášená s odevzdanými SPZ):

  • doba dočasného vyřazení méně než 18 měsíců: vlastník nemusí dělat nic, po 31. 12. 2015 se vůz automaticky v registru překlopí do režimu „vyřazeno z provozu“, což je obdoba dnešního depozitu (auto bude úředně existovat, ale bude mít odevzdané značky, nebude se s ním smět jezdit a nebude se na ně muset platit povinné ručení)
  • doba dočasného vyřazení přesáhla 18 měsíců: vlastník musí do konce roku 2015 nahlásit obecnímu úřadu, kde auto stojí a jak je hodlá využívat. Pak se z dnešního depozitu překlopí do režimu „vyřazeno z provozu“ (viz předchozí bod). Pokud toto vlastník nenahlásí, auto bude definitivně vyřazeno, úředně zanikne a už nebude možné je znovu přihlásit.

Pramen: Ministerstvo dopravy

Odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka bude muset od ledna proběhnout zároveň. Pokud se vůz nepřevede do 10 pracovních dnů od koupě, může prodávající dostat až padesátitisícovou pokutu.

Převod má proběhnout na registru vozidel v místě bydliště původního majitele. Dostavit se tam mohou buď jak prodávající, tak kupující, nebo jen jeden z nich. Bude ovšem potřebovat plnou moc od toho druhého, nově úředně ověřenou. Toto razítko stojí 30 korun.

Auto bude muset stejně jako dnes před přihlášením projít evidenční kontrolou, mít platnou STK a nový vlastník na ně bude muset mít sjednané povinné ručení. Zvládnout všechny úkony od koupě po převod najednou tak může být organizačně náročnější než dosud, zvláště pokud starý a nový majitel budou pocházet z jiného města.

Autobazary zaplatí i stovky tisíc korun měsíčně navíc

Komu však nová úprava přidělá spoustu problémů, jsou autobazary, kterých dnes v tuzemsku funguje okolo dvanácti set. Dnes totiž běžně režimu polopřevodů využívají. Auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo koupí. Nově budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Tedy podstoupit administrativu spojenou s evidenční kontrolou, která přijde na několik stovek, a ověřením plné moci.

Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do 10 dnů od jeho koupě. „Naprostá většina aut se do deseti dnů neprodá. Důvodem je jeho příprava k prodeji,“ podotýká za Auto Esa Pavel Foltýn.

Změny tak budou autobazary stát dost peněz navíc. „Celkové náklady s chystanou změnou nás mohou měsíčně stát až 500 tisíc,“ konkretizuje Foltýn. Aby totiž velcí překupníci zachovali dosavadní tempo obchodu, budou muset zřejmě přijmout posily. Na ověřování plných mocí a zajištění evidenčních kontrol.

Řeší se, zda to zaplatí zákazník

„Je to velká částka, ale nedovedeme si v tuto chvíli představit, že ji bude platit zákazník,“ říká Foltýn s tím, že zatím ve firmě probíhá interní diskuse o podobě nového obchodního modelu. O kompenzaci nákladů zatím není podle mluvčího Michala Häckla rozhodnuto ani v největší síti autobazarů AAA Auto.

Menší prodejce ojetin to může dokonce položit. „Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, které mají daleko ke stanicím STK (které provádějí evidenční kontroly, pozn. red.) i k notáři,“ varuje Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů. Podle něj zvýšené náklady neunese až 15 procent obchodníků s ojetinami, kteří tak budou muset skončit.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.