Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Převratná změna na železnici: na regionální tratě vyjedou nové vlaky

  12:12aktualizováno  12:12
Převratná změna čeká od roku 2012 osobní železniční dopravu na regionálních tratích. Zcela nové typy vlaků za miliardy korun se totiž už za tři roky objeví právě v příměstské dopravě v českých a moravských krajích.

Vlak Flirt, který vyrábí mezinárodní společnost Stadler. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Až dosud se totiž nejmodernější a nejdražší vlaky objevovaly v Česku jen na dálkových tratích. Od roku 2012 se poprvé objeví i na tratích, jimiž lidé každý den cestují do práce nebo do školy.

"Bude to revoluce v regionální dopravě. Já jsem dokonce pevně přesvědčen o tom, že železnice jednou převálcuje automobilovou dopravu. Ale k tomu jenom krásné vlaky nestačí, je to i o nádražích a prostorách před nimi, kde by se dalo zaparkovat nebo cestovat dál autobusy,“ prohlásil pardubický hejtman Radko Martínek.

Vlak Flirt, který vyrábí mezinárodní společnost Stadler.

Právě čeští a moravští hejtmani společně s novináři si jízdu v takových vlacích vyzkoušeli začátkem týdne na zkušebním železničním okruhu ve středočeské Velimi.

Nejnovější typy vlaků tam předvedla česká firma Škoda Vagonka, jejíž patrové vlaky City Elefant už jezdí ve středních Čechách a na Ostravsku, polská Pesa s motorovým vlakem Atribo či německý Siemens s vlakem Desiro.

Rozhodne se za rok

Hejtmani se jako první čeští cestující svezli i elektrickým vlakem Flirt, který ve Velimi předvedla mezinárodní společnost Stadler.

Tyto firmy spolu s dalšími evropskými výrobci se na začátku příštího roku zúčastní výběrového řízení. Právě v něm se rozhodne, které vlaky se do Česka koupí. Jasno v tom, jaké soupravy budou v regionech nakonec jezdit, by podle Martínka mělo být do konce příštího roku.

Vlak Deziro od společnosti Siemens.

"Ze středních Čech do Prahy dojíždí denně 250 tisíc lidí, proto Středočeský kraj potřebuje vlaky s velkou kapacitou. Byl bych rád, kdyby se vybral City Elephant, který už v regionu jezdí. Je vyzkoušený a lidé si ho oblíbili,“ řekl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Středočeský kraj uvolní na nové vlaky 800 milionů korun.

"Lidé by měli pochopit, že železnice je ekologická doprava," uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah. Počítá se s koupí asi 100 až 150 nových vlaků. Některé stávající se budou modernizovat, vlaky starší než třicet let se postupně dají do šrotu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.