Zároveň jsou servery zapleveleny nabídkami realit, které už dávno na prodej nejsou.
"Internet je zavalen a duplicit je hodně. Bohužel, realitkám často jde o to, přilákat na první kontakt, a jakmile se rybka chytí, pak už jí vždy může prodat jiný byt," říká Světlana Dabone ze serveru S-reality.
Na chaosu na realitním trhu prodělávají i klienti. Zvenčí není zjevné, která z agentur může obchod skutečně zajistit. Několik týdnů vyjednávání může skončit tím, že vyhlédnutý byt mezitím prodal jiný zprostředkovatel.
"Říkáme jim šedé realitky. Prodávají byt, který ani neviděly. Nemají o něm dost informací, často klienta ani nevezmou do kanceláře, vše se odehrává rychle a rovnou u notáře. Lidé se vystavují nebezpečí různých fíglů," varuje Luděk Matoušek z firmy Oligo.
Lidé mohou narazit i na obchodníka, jemuž majitel nemovitost k prodeji vůbec nesvěřil. Kradení nabídek ze speciálních internetových stránek agentur pojali někteří obchodníci s byty dokonce jako metodu podnikání.
"Setkáváme se s tím dnes a denně. Jsou to stovky případů a nejde s tím bojovat. Dřív jsme se ohrazovali, ale když je to postopadesáté, vzdáte to," říká Jakub Sedmihradský z firmy Lexxus, která má v nabídce několik tisíc bytů.
Ani když realitní makléři chytnou piráta při činu, obchod si neuchrání. "Ti, co inzerují kradené nabídky, pouze umažou loga společností, které mají exkluzivní práva na prodej nemovitosti. Už se nám víckrát stalo, že jsme našli byt, který prodáváme, v nabídce někoho jiného a ten ji ani nechtěl vymazat ze svého serveru," říká Evžen Pospíšil z firmy Českomoravská realitní.
Zmatku nahrávají i prodávající, protože v Česku stále není zvykem, že by hledání kupce zadali jen jedné firmě. "Kultura prodeje je nízká. Lidé žijí v mylné naději, že když nemovitost dají několikrát do světa, vydělají na tom," líčí Dabone.
Podle odborníků se jen zhruba pětina bytů prodává s využitím exkluzivity. "Prodávající se tím výrazně poškozují. Cena jde dolů až o 10 procent a v průměru o šest týdnů se natahuje doba prodeje. Mnoho realitních kanceláří nemovitost inzeruje pod schválenou cenou a kupující si pak z 15 inzerátů na tutéž nemovitost vybere ten nejlevnější. Oni pak přesvědčí majitele, že za vyšší cenu prodat nejde," říká majitel realitní kanceláře Palladium Reality Petr Wimmer.
I donedávna nízké ceny internetových inzerátů vedly realitky k tomu, že chrlily na internet vše, co jim přišlo do ruky, ale i to, co pár kliknutími přeberou konkurenci. Server S-reality před dvěma měsíci ceny zvedl, čímž částečně trh pročistil. "Z původních asi 150 tisíc inzerátů je nyní platných jen 70 tisíc," říká Dabone.