Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy za volantem kamionu potkáte takřka všude. Přepravci si je chválí

  5:29aktualizováno  5:29
Čím dál tím víc nových šoférů za volantem kamionů je něžného pohlaví. Řidičů je nedostatek a ženy pomáhají dopravcům výpadky vykrýt. Dopravní společnosti si ženy-kamioňačky nemohou vynachválit.

Řidička kamionu Jana Pelikánová | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Řidič, ten těžkej chleba má, zpívá Ladislav Vodička v jedné z nejznámějších písní o profesionálních šoférech. Milovníci genderové korektnosti mohou pomalu přepisovat text písně tak, aby obsahoval i ženy.

Kdysi výhradně mužská profese láká čím dál více žen. A ještě více se snaží nalákat ženy za volant autobusů a kamionů sami dopravci.

Seriál Lidé Česka vám ženu za volantem kamionu loni představil:

„Řízení kamionu je už v podstatě stejné jako řídit osobní auto. Řidiči už nemusí dělat nakládku a vykládku, takže odpadla ta nejhorší část, která ženy odrazovala,“ míní Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Čísla o počtu žen s řidičským oprávněním na autobusy nebo kamiony mluví jasně. Například počet majitelek s řidičským oprávněním skupiny D za jeden rok stoupl z 89 na 167, tedy téměř na dvojnásobek. Podobně stoupá i počet držitelek řidičáku pro nákladní auta, celkem na nákladní auta a autobusy stoupl počet držitelek řidičských průkazů o třetinu za rok.

Fotogalerie

Počty řidiček jsou zatím malé, přesto jsme možná na začátku dlouhodobé změny vnímání celé řidičské profese.

Ženy za volantem jsou zatím častějším úkazem hlavně v autobusech. Například Arriva jako největší autobusový dopravce v zemi hlásí 67 řidiček - nejvíc v Teplicích, kde se potýkala s největším nedostatkem řidičů. „Většinou jde o mladší ženy ve věku 30 až 40 let s mírně odrostlejšími dětmi, hodně se hlásí lidé z České pošty nebo paní, které pracují jako prodavačky nebo v supermarketech. Láká je vyšší mzda i stálost práce,“ říká Ondřej Štantejský, personální ředitel Arrivy, která nabízí i poloviční úvazky.

Důvod zájmu dopravců o ženy je jasný: mužům se už tolik nechce řídit a šoféři jsou dnes na trhu vzácným zbožím. „Zjemňování mužské profese o ženský element má svoje kouzlo, ženy jsou za volantem opatrnější, nepouští se tolik do konfliktů a v komunikaci s cestujícími je důležitá jejich schopnost empatie, která je často mnohem větší než u nás mužů,“ dodal Štatejnský.

Na řidičky cílí speciální kampaní i největší tuzemský kamionový dopravce CS Cargo. „Dlouhodobě u nás ženy jako řidičky pracují. Před náborovou kampaní jsme si ovšem nechali vypracovat průzkum, abychom si ověřili současný zájem žen o tuto profesi. Ten zjevně existuje,“ říká generální ředitel CS Cargo Aleš Willert. Od loňské kampaně zatím přijali několik desítek nových řidiček i řidičů, kterým platí i rekvalifikace.

Na ženy za volantem kamionu je jenom chvála

CS Cargo vychází z toho, že práce řidiče se za roky výrazně posunula a už není jen ryze mužskou záležitostí. „Kamiony jsou čím dál modernější a jejich řízení snazší, přibývá naopak hodně administrativy,“ vysvětlil Willert. „Například ve skandinávských zemích je procento řidiček kamionů poměrně vysoké, není tedy důvod, proč by ženy nemohly tuto práci vykonávat.“

Ženy za volantem si pochvaluje. Nejčastěji jde o ty, které ještě nemají děti, nebo naopak už mají děti dospělé. „Nemají problém jezdit mezinárodní kamionovou dopravu a být týden pryč. Ať už jde o ženy či muže, ceníme si toho, že pro nás jezdí, a proto se jim snažíme vycházet vstříc,“ dodal Willert. Mezi zaměstnanci jsou i páry řidič-řidička, které jezdí společně.

Řidičky kamionu podle něj nejvíce motivuje možnost vidět Evropu, rády řídí, takže jim hodiny strávené za volantem nevadí. „V průměru trvá zhruba čtvrt roku, než jsou plně schopny vykonávat tuto práci. Po nástupu začnou spolupracovat s mistrem dopravy, který jim vše podrobně vysvětlí. Na cesty jezdí s novými řidičkami zpočátku také náš odborný školitel, který s nimi projde všechny potenciální situace a připraví je na ně. V případě problémů máme na telefonu pracovníky, kteří jsou schopni na dálku řadu situací vyřešit,“ popisuje Aleš Willert proces zaškolování nových řidiček.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.