Značná část těchto peněz končí v pokladnách velkých sportovních a relaxačních center, která posilují pozici na tuzemském trhu. Například společnost Holmes Place Czech Republic, která v Praze provozuje čtyři velké fitness kluby, v loňském roce zvýšila tržby meziročně o 31 milionů korun na 229 milionů korun.
Tržby posiluje také konkurenční firma Beck Box Club Praha. V hlavním městě má devět fitness center a solárií a v posledním účetním roce, který skončil loni v červnu, zvýšila tržby meziročně o tři miliony na 122 milionů korun. Oba tyto řetězce mají zahraniční vlastníky.
Prezidentka nově založené České komory fitness Jana Havrdová uvádí, že podle prvních hrubých odhadů v Česku funguje zhruba 500 fitness center různých velikostí. Působí v nich přibližně 20 tisíc profesionálních cvičitelů. Kolik peněz tuzemský fitness průmysl ročně utrží, komora podle Havrdové zatím nevyčíslila. Odborníci odhadují, že v Evropské unii tento obor ročně vygeneruje tržby na úrovni 22 miliard eur (562 miliard korun).
Velké sítě fitness center hodlají v Česku dál expandovat. Vhodné lokality pro otevření nových klubů hledá například Holmes Place. Na tuzemském trhu zároveň přibývají noví hráči. Na snahu lidí udržet si štíhlou linii a dobrou fyzickou kondici vsadila síť specializovaných fitness center pro ženy Expreska, kterou formou franšízy od roku 2010 buduje podnikatel Petr Kořínek. Expreska se od většiny ostatních fitness center liší tím, že je určena výhradně ženám. Počet tuzemských provozoven sítě Expreska převýšil hranici tří desítek.
V Evropě se rozmáhají nízkonákladová fitka
Česko nyní mají v hledáčku také provozovatelé nízkonákladových fitness klubů, které v Evropě zažívají velký rozmach. První podobné zařízení bylo v polovině května pod hlavičkou společnosti Factory Pro otevřeno v Praze na Smíchově. Měsíční předplatné ve Factory Pro stojí 480 korun, což je méně než v některých mnohem menších posilovnách na okraji hlavního města.
Nízkonákladová centra mají podle Havrdové výrazně méně personálu, takže mohou nabídnout relativně nízkou cenu. "My jako profesionálové to ale nevidíme rádi, protože je to na úkor personální kvality. Je to nový trend, ze kterého jsou v Evropě všichni nešťastní, protože tato low-cost centra ukrajují desítky procent fitness trhu," podotkla Havrdová.