Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přidáme plyn,plánuje nový šéf Škody

  9:21
Dvaašedesátiletý Detlef Wittig má rád v práci pořádek. Schůzku plánuje dva měsíce dopředu a už teď u sebe nosí rozpis na únor. Venku za okny skromného paneláku, kde sídlí vedení Škody, stoupá k obloze vlezlá prosincová mlha a Wittig se omlouvá, že místo v 9.00 začneme až v 9.03.

Pevný rozvrh ho však, zdá se, vůbec nestresuje. Naopak, sálá z něho naprostá rovnováha, kterou lze díky pečlivému plánování sotva nabourat. To se zřejmě nepodařilo ani šéfům koncernu Volkswagen, když Wittiga povolali do čela své české dcery, kde už dříve pracoval v představenstvu a poslední čtyři roky v čele dozorčí rady.

* Co se přihodilo, že ve Škodě nastala tak náhlá změna?
Souvisí to s novou organizací řízení koncernu VW a snahou po užším propojení Škody se skupinou Volkswagen. Zůstávám zároveň i v radě ředitelů pro značku VW, a tak každé pondělí musím létat do Německa. Personální propojení dobře funguje i mezi Audi a Seatem. Struktura řízení VW prochází velkými změnami.

* Co je tedy váš hlavní úkol?
Připravit Škodu pro novou etapu. V devadesátých letech prošla hlubokou proměnou, pak v krátké době hodně narostla a v posledních letech přišla další fáze: upevnění pozic a s tím také stagnace. Výrobu jsme stabilizovali zhruba na 450 tisících aut ročně, finanční výsledky plus minus stagnují, spíš mírně klesly. Teď musíme udělat další krok a dát opět podnět k růstu. Kdo neroste, zadělává si na problémy.

* Co máte v úmyslu podniknout?
V naší branži všechno závisí na výrobcích. Proto si v první řadě musíme vyjasnit představy o příštích modelech. Zároveň se porozhlédneme, jaké nové zákazníky lze oslovit a jaké trhy bychom mohli lépe obsadit. Tady ve střední Evropě už nemáme kam růst. Nemůžeme už dál zvedat tržní podíl, můžeme leda plavat spolu s celým trhem.

Jiné je to v západní Evropě. V Německu nebo Rakousku se nám daří, ale v Itálii nebo Francii o nás sotva vědí. A ze všeho nejdůležitější je východní Evropa a Asie. Tam by se auta v našem pojetí měla uplatnit nejlépe. Škodovky jsou auta pro rodinu, která potřebuje víc místa za méně peněz, a to přesně na východě chtějí.

* To obnáší v těchto zemích i vyrábět, což se třeba v Rusku nedaří už mnoho let...
Ano, tyto nadějné mladé trhy většinou nejsou úplně otevřené volnému dovozu. Proto budeme potřebovat nové výrobní kapacity. Bohužel v Rusku pořád nejsou solidní právní záruky pro investici. Pořád jim tam visí onen nešťastný Jelcinův dekret, podle něhož bychom měli investovat já nevím kolik milionů dolarů a zavést plnou výrobu do dvou až tří let. Za tak krátkou dobu je zcela nemožné vybudovat síť kvalitních dodavatelů.

Ale vyjednáváme a Rusové říkají, že během dvou, tří až čtyř měsíců by se to mělo vylepšit. Rusko je pro nás velmi zajímavé. Další priority jsou Ukrajina a Indie, kde už závody máme a spolu s nimi i nohu ve dveřích. Jasné plány máme v Číně a porozhlížíme se také v Íránu.

* Takže kde bude stát příští továrna, v které zemi?
V Rusku nebo v Číně.

* Ve vašem oboru však záleží v první řadě na výrobcích, jak říkáte. Co je třeba udělat s modely, abyste mohli růst?
Nejdřív musíme obměnit první generaci moderních škodovek, tedy octavie a fabie, což právě děláme. Octavia se prodává dobře, souběh staré a nové řady jde lépe, než jsme čekali. Připravuje se nová fabie a mezi nimi bude další modelová řada, což je onen slavný roomster.

* Roomster má sdílet základ z nové fabie, bude to opravdu samostatná modelová řada?
Ano, bude to svébytná řada odvozená od návrhu, který jsme ukázali před dvěma lety. Nebude mít úplně totožný základ s fabií. V celém koncernu se snažíme vzdalovat od principu, kdy na jednom podvozku vznikaly celé řady modelů a jasné rozdíly existovaly až mezi těmito skupinami.

Dnes pracujeme spíš s takzvanými moduly nebo skupinami dílů, které různě kombinujeme, aby škála modelů byla co nejpestřejší. To je trend v celé Evropě. Díky modulům lze vyrábět menší série odlišných vozů, řekněme už od 30 tisíc ročně. Ale u vozu Roomster plánujeme mnohem větší produkci.

* Kdy ho tedy uvidíme?
Musíme připravit výrobu, takže na trh přijde v roce 2006. Ale ukážeme ho už příští rok. Jak už název napovídá a jak bylo vidět u vzorového modelu, nejdůležitější bude vnitřní prostor. Na daném půdorysu chceme dosáhnout maxima. Včetně možnosti uspořádat si vnitřek vozu, jak kdo potřebuje. A to vše za dostupnou cenu.

* Na úrovni fabie?
V Evropě se teď rodí nový segment těchto aut v ceně od 11 do 14 tisíc eur. Tam se chceme usadit i s roomsterem. Určitě to nebude fabia. Mimochodem, potřebujeme pro něho nové jméno. Šest už jich máme zaregistrováno (Kubig, Qbig, Spacefun, Spaceliner, Raumstar a Roomstar - pozn. red.), ale ještě jsme si nevybrali.

* A co chystáte kromě roomsteru? Přijde i nový superb?
Máme novou octavii, přijde nová fabia v různých provedeních. A vymýšlíme také nástupce pro superb, který má za sebou už skoro tři roky. Připravujeme několik možností, jak by mohl jeho nástupce vypadat.

Protože se trh mění, nemůžeme ho jednoduše vyměnit za stejné auto. Musíme se držet základní strategie, že škodovky jsou buď větší než konkurence a jsou stejně drahé, nebo jsou při stejných rozměrech levnější. Naší politikou je být někde mezi obvyklými segmenty, a to naplníme i s tímto nástupcem.

* Také se mluví o terénní verzi octavie, prý s názvem Škoda Country.
I když jsme už octavii obohatili o řadu novinek, jako je verze RS nebo 4x4, určitě si dovedu představit plno dalších možností. Musíme sledovat, jaký typ křížence má šanci na úspěch. Pečlivě to monitorujeme a včas dáme vědět. Další odvozené modely přijdou.

* Konkurence však nespí a třeba Renault, někdejší uchazeč o Škodu, je vám v patách. Jeho rumunské dacie jsou ještě větší a levnější...
Dacia Logan je od Renaultu velmi zajímavý tah, i když podle mě ne pro oblast střední Evropy. Aut pod osm tisíc eur se tu moc neprodá, protože zákazníci by museli přistoupit na příliš velký kompromis buď v kvalitě, nebo prostoru, či bezpečnosti.

Podobné to myslím bude i v Rusku a ve východní Evropě. Ale otázkou je, jestli to není správná cesta na asijské trhy, do Íránu, Indie nebo Číny. Když bude Renault úspěšný, můžeme zkusit upravit fabii a udělat méně ušlechtilou verzi za méně peněz.

* Jak se vám žije s novou konkurencí, která vyrostla v Kolíně, padesát kilometrů daleko?
Každý konkurent nás zajímá, jsou velmi blízko. Ale my rozhodně nebudeme ti, po kom nejvíc půjdou. Na zdejším trhu budou mít pár procent, proto nám rozhodně nezpůsobí žádný problém. Nemáme ani žádné výpovědi kvůli tomu, že by lidé šli pracovat do Kolína.

* Jaké vlastně letos čekáte výsledky?
Zhruba na loňské úrovni, jak v objemu výroby, tak v zisku. To je docela dobrý výsledek vzhledem k tomu, že všechny trhy okolo nás stagnují nebo jdou dolů a že jsme letos měli dodatečné náklady kvůli startu nové octavie.

* Pošlete opět část zisků do Německa?
Jistě, odvádíme dividendy, protože musíme dbát na to, aby se náš hlavní akcionář cítil dobře. Necháme si tolik, abychom mohli nadále zaplatit své vlastní investice.

* Celé představenstvo Škody teď poprvé v historii tvoří Němci. Chcete mít opravdu naprostou kontrolu, nebo nejsou dobří čeští manažeři?
Musíme si teprve rozvíjet naše talenty a pak se představenstvo časem může měnit. Šéfem prodeje Seatu ve Švédsku byl také Čech, což svědčí o tom, že možnosti existují. Že jsem u kormidla já, Němec, to je možná velká změna, ale naštěstí žádná senzace.

* Máme tu nový zákon, podle kterého příští rok budete muset zveřejnit svůj plat. Jste připraven?
Pokud je na to zákon, pak jej samozřejmě dodržím. Shodou okolností Volkswagen také příští rok zveřejní, kolik berou lidé v představenstvu. Nejsem proti tomu, ale prostředí tady se mi jeví trochu odlišné od toho, jaké je v Německu, natož v USA.

Jestliže je celková platová úroveň v Česku zatím pozadu, pak pro lidi může být těžké správně zhodnotit, co je a co není odpovídající odměna. Z tohoto pohledu může mít zveřejnění platů manažerů neblahé důsledky pro soudržnost společnosti, i když to může být zajímavá kuriozita.

Detlef Wittig

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

25. dubna 2024  14:19

Sucho a neúroda vyhnaly loni ceny olivového oleje na rekordní úrovně. Ve Španělsku, které je jeho...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...