Vláda se nakonec nezabývala návrhem, za který se před časem postavil ministr financí Ivo Svoboda, a sice stanovit minimální cenu pro výpočet cla a daně z přidané hodnoty. "Ministerstvo životního prostředí ale připravuje věcný záměr zákona o odpadech, kde by se měl řešit problém dovozu havarovaných vozů. Řešit ve smyslu zpřísnit," uvedl Rouček.
Od ledna do března, což je poslední období, ze kterého jsou statistiky o ojetých autech k dispozici, se do země přivezlo přes třicet tisíc starých vozů. To je zhruba stejně, kolik se v tuzemsku prodalo škodovek a nových zahraničních osobních aut. Lidé, kteří zastupují zájmy domácího autoprůmyslu, tvrdí, že obchodníci s ojetinami bodují mimo jiné díky porušování předpisů a podvodům na celnicích.
"Důkazem je nízká cena, jakou dovozci oznamují na celnici a ze které si nechají vypočítávat clo a DPH. Ta stále klesá, letos až na na 18 tisíc korun za vůz," upozorňuje šéf Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek, podle něhož značkové kontroly přispějí k tomu, aby se podvodům zabránilo. Spokojena je i Škoda Auto, která o zpřísnění dohledu nad dovozem ojetin již dlouho usiluje. "Alespoň zčásti se omezí stávající praxe, kdy se do země vozí šrot za směšně nízké ceny," říká mluvčí automobilky Milan Smutný.
Dovozci ojetin se obávají, že pokud bude kontrola dovezených ojetin svěřena do rukou konkurence, ta jej bude zneužívat ve svůj prospěch. "Jako kdybyste pekařovi ze stejné ulice dal možnost, aby posuzoval, jestli vaše housky jsou dost dobré nebo ne," říká předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawish. "Ale je také docela dobře možné, že se žádná velká změna nestane, že jen místo pětistovky bude na uplacení technika potřeba osm set korun," dodal Slawish.