Výrazně zhorší svobodnou volbu nebo chování průměrného spotřebitele.
Objednali jste si například instalaci plynového kotle. Montér prohlasí: kotel vám nainstaluji tento týden, pokud si u mě objednáte ještě pravidelné revize v příštích letech. Jinak vám kotel přidělám až v létě...
Vytváří dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu bez uzavření smlouvy
S tím se občas setkávají senioři na předváděcích zájezdech. Organizátoři vyhlásí, že z restaurace, kde se akce koná, nepustí nikoho, kdo nepodepíše kupní smlouvu. Případně že toho, kdo smlouvu nepodepíše, neodvezou zpět, takže se musí vrátit na vlastní náklady.
Opakovaně nabízí zboží prostřednictvím telefonu, faxu, mailu
Jedná se o obtěžování různými nabídkami, i když spotřebitel dává najevo, že si nepřeje, aby byl obtěžován. Často se volající vymlouvají, že jde o průzkum, ale za pár minut zjistíte, že jde o nabídky různých produktů.
Osobně navštíví spotřebitele v bytě a nedbá jeho požadavku opustit byt
Příkladem je situace, kdy podomní obchodník, který prodává vysavače, předvádí svůj produkt v bytě zákazníka a chce pokračovat i tehdy, když spotřebitel výslovně říká, že nemá zájem, a vyzývá ho k opuštění bytu.
Požaduje, aby spotřebitel k pojistné události předložil doklady, které nelze odůvodněně pokládat za důležité
Například může jít o situaci, kdy vám bylo vykradeno zavazadlo při letecké přepravě, přičemž k proplacení pojistného po vás budou chtít předložit účtenky za všechny věci, jichž se škoda týká. To je však při sebelepší vůli nemožné.
Požaduje okamžité nebo odložené platby za zboží dodané obchodníkem, ale nevyžádané spotřebitelem
Lidé často dostávají knihy, prádlo a další výrobky, které si neobjednali, ale odesilatel po nich přesto žádá zaplacení. Podle § 53 odst. 9 občanského zákoníku však spotřebitel nemusí platit za neobjednané zboží. Kromě toho není spotřebitel povinen dodavateli zásilku vrátit, ani jej o tom vyrozumět.
Vytváří klamný dojem, že jste vyhráli nebo vyhrajete
Častá praktika v nabídkách "prázdninových klubů", které vás napřed osloví v "průzkumu", následně vám oznámí, že jste vyhráli a že máte možnost získat zájezd do nějaké "atraktivní lokality". Jenže na předváděcí akci, kam vás pozvou, vám nabídnou jen holý pobyt. Cestu i stravu si musíte zaplatit, o výhru se samozřejmě nejedná.
Dalším příkladem může být leták vhozený do schránky hlásající, že jste vyhráli například CD. Ale abyste ho získali, musíte si něco koupit.