Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Snaha Amazonu o „letní Vánoce“ narazila na strop. Růst tržeb se nekonal

  20:14aktualizováno  20:14
Americký e-shop Amazon se podruhé snažil uměle rozpoutat „předvánoční nákupní horečku“ v létě. Zatímco loni měla akce nečekaný úspěch a přebila i legendární Černý pátek, letos už objemy podle odhadů nerostly.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Obchodníci, kteří neprodávají zájezdy nebo se třeba nespecializují na plavky, opalovací krémy či repelenty, se musí o prázdninách zpravidla smířit se slabšími prodeji.

Zástupci největšího e-shopu světa - amerického Amazonu - si ale už loni řekli, že to tak nenechají. A přišli s umělou letní obdobou kombinace předvánoční nákupní horečky a povánočních slev. Výsledkem je jednodenní slevová akce Prime Day, která platí pro předplatitele programu Amazon Prime.

Tento program spočívá v tom, že po uhrazení 10,99 dolaru měsíčně mají zákazníci „bezplatnou“ dopravu zásilek a zároveň výhody v on-line videotékách či na dalších platformách společnosti.

Nemalé ambice akce se hned napoprvé naplnily - během jednodenního „letního svátku“ loni zákazníci nakoupili více zboží než při předchozím Černém pátku (Black Friday), tedy dni, kterým tradičně začíná předvánoční nákupní šílenství.

To potvrdila v tiskové zprávě i samotná společnost. O objemu tržeb ale mlčí a ty tak zůstávají na analyticích. Ti z MKM Partners odhadovali, že loňský premiérový Prime Day přinesl Amazonu okolo 400 milionů dolarů (v přepočtu 9,7 miliardy korun).

Letošní očekávání se nenaplnila

A když se letos Amazon podle předpokladů rozhodl akci zopakovat, opět se očekávalo mnohé. Lidé z MKM Partners tentokrát podle serveru MarketWatch odhadovali, že by se objemy mohly zdvojnásobit. Vycházeli z toho, jak meziročně roste obdobná megaakce čínské Alibaby s názvem Single’s Day.

K násobení loňských tržeb ale nedošlo. Společnost ChannelAdvoisors podle webu časopisu Fortune soudí, že nakonec zákazníci během letošního Prime Day, který připadl na úterý 12. července, utratili stejně jako loni.

Jedním z důvodů stagnace může být to, že stránky místy nezvládaly velký nápor a byly pro zákazníky nedostupné. Zároveň také konkurenti na základě loňského úspěchu přišli s vlastními akcemi a původně „amazonní“ den tak naředili svými nabídkami.

„Konkurence se během úterního Prime Day snažila získat alespoň částečný podíl na vyvolaném nákupním šílenství. A například Walmartu se to relativně podařilo,“ říká analytik DRFG Michal Šperka.

Kromě toho mohl být problém i v atraktivitě nabídky samotné. I když šlo teprve o druhý ročník akce, velké americké servery přinášely dopředu seznamy top slev, na které se vyplatí si počíhat. Našlo se ale i nemálo těch, kteří nabídku naopak kritizovali.

Servítky si nebral například server Inverse, který mimo jiné nabídl galerii tweetů zklamaných nakupujících.

V Česku hraje na podobnou notu Alza

Stejně jako Amazon přemýšleli i v největším českém e-shopu Alza.cz. Dokonce o rok dřív než firma Jeffa Bezose tak spustili akci s názvem Letní Vánoce. Ta spíš než na velké slevy na určité zboží láká na možnost vyhrát iPhone.

Podle mluvčí Alza.cz Šárky Jakoubkové má akce úspěch, i když významu amazoního Prime Day nedosahuje. „Tato marketingová akce sice nedosahuje čísel obřích výprodejů tipu Black Friday, ale nárůst popularity Letních Vánoc je patrný rok od roku,“ vysvětlila Jakoubková.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Unipetrol Litvínov
Unipetrol v pololetí zdvojnásobil čistý zisk, možná zvýší dividendu

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil čistý zisk na 6,399 miliardy korun z loňských 3,081 miliardy. Výsledky pozitivně ovlivnilo pojistné...  celý článek

Vodní elektrárna Gumati společnosti Energo-Pro v Gruzii.
Kyrgyzské úřady prověřují firmu, které k miliardové zakázce pomohl Mynář

Kyrgyzské státní orgány prověří informace o údajné nezpůsobilosti české firmy Liglass Trading ke stavbě energetické kaskády. Po schůzi kyrgyzské Bezpečnostní...  celý článek

Elektronická stravenka - bezkontaktní karta, kterou je možné platit ve...
Stravenkový trh se rozrůstá. Digitální poukazy nabídne i Arca Capital

Investiční skupina Arca Capital vstoupila na trh zaměstnaneckých benefitů. Na trh uvedla Gusto Kartu, která funguje jako elektronická stravenka. Arca, která o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.