Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Generátor vážící 117 tun nakládali do Antonova An-225

  9:43aktualizováno  9:43
Téměř půl roku připravovala společnost DB Schenker speciální zakázku na převoz téměř 120 tun vážícího generátoru z Plzně do australského Perthu. V Česku míří tento náročný logistický úkol do finále - generátor byl naložen do největšího letadla na světě a čeká ho odlet na opačnou stranu zeměkoule.

Celá nakládací akce ale ve středu dopoledne nabrala přibližně hodinové zpoždění. Podle reportéra iDNES.cz z místa to bylo kvůli tomu, že přepravci měli technické problémy s rampou, po které měli generátor do nitra letadla přepravit. Čtvrtečního odletu letadla by se ale zpoždění dotknout nemělo.

„Unikátní transport si vyžádal maximální součinnost a spolupráci několika oddělení přepravní společnosti jak na evropské, tak australské půdě. Na projektu se podílely desítky lidí v několika zemích,“ říká k celé přepravě - tedy z Plzně až do Perthu - ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Podle něj se dosud podobné strojní zařízení vozilo po zemi (do Austrálie potom samozřejmě i lodí), kvůli času ale bylo potřeba řešit přepravu letecky. „Od začátku pak bylo jasné, že tento přesun umožní jedině nákladní Antonov An-225, známý pod komerčním názvem Mrija,“ dodal Holomoucký.

Letadlo je dlouhé 84 metrů, jeho křídla mají rozpětí 88,4 metru. Prázdný letoun váží 175 tun, jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, převyšuje 600 tun (příběh největšího letounu světa čtěte zde).

Nakládání generátoru na tahač ve firmě Brush-Sem:

V úterý večer proto vyrazil obří náklad na cestu z Plzně do Prahy (sledovali jsme zde). V noci na středu náklad dorazil za policejního doprovodu na pražské ruzyňské letiště. Dopoledne potom započala operace nakládání generátoru do útrob Antonova.

Ve čtvrtek se má letadlo vydat na cestu do Austrálie. Antonov na cestě z Prahy do Perthu čeká let s celkem třemi mezipřistáními. Podle letového plánu zveřejněného mimo jiné na serveru Flightradar24.com poletí z Prahy do Turkmenbaši, následně do indického Hajdarábádu a poslední mezipřistání se uskuteční v Jakartě. V Perthu má letadlo podle plánu přistát v neděli.

Cena převozu? Tajná

Firma nechce uvést, kolik převoz generátoru obřím strojem stojí, je ale několikanásobně dražší než cesta po moři. „Dá se říci, že rozdíl může být až o jeden řád. Stejné je to ale i s časem dodání – u letecké přepravy jsou to řádově dny, v případě přepravy po moři jsou to desítky dní,“ dodal Holomoucký.

Přeprava velkého nákladu pomůže ještě letos vylepšit statistiky Letiště Praha v nákladní dopravě. Díky spuštění nových cargo linek letos nákladní doprava za první čtvrtletí vzrostla o více než třetinu.

Antonov An-225 přistál v Praze v úterý. Podívejte se, jak vypadá zblízka:

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.