VIDEO: Český e-shop poprvé otestoval doručení balíčku dronem

  • 108
Jeden z největších českých e-shopů Mall.cz v úterý u Prahy vyzkoušel doručování zásilek pomocí bezpilotního letadla. Vzhledem k přísným regulacím ale nelze očekávat, že by internetový obchod začal službu v nejbližší době využívat. I samotná zkouška simulovala případný komerční provoz pouze částečně.

Zkušební let probíhal na trase dvou kilometrů, začal a skončil ve skladu Mall.cz v Jirnech u Prahy. Součástí bylo ověření celého procesu objednání zákazníkem přes identifikaci v distribučním centru až po převzetí dronem, který zásilku doručil přímo zákazníkovi (v reálu dosedl na trávu kousek od domu zákaznice a lehký balíček s hračkami uvolnil) a následně se vrátil zpět.

Testovaným bezpilotním letadlem byl Matrice 100 od největšího světového výrobce DJI. Výběr konzultovali odborníci z pražské ČVUT i Úřadu pro civilní letectví, který hlídal regulérnost testu. Trasa byla zvolena tak, aby se letoun vyhnul problematickým územím.

Dron byl pro přenos lehkých zásilek v papírovém jednorázovém pouzdru výrazně upraven. Má nainstalované zařízení pro nesení boxu se zbožím, které umožňuje na dálku box odpojit, a tedy zásilku doručit.

Na úkor nosiče byl dron osazen lehčí a méně kvalitnější kamerou, než je obvyklé (což je vidět i na videu). Spolu s doručovacím dronem letělo po trase ještě druhé bezpilotní letadlo, které pořizovalo video.

Otestovat je toho třeba mnohem víc

E-shop si tak otestoval speciální dron, jeho schopnost na dvoukilometrovou vzdálenost doručit balíček a ten také z nulové výšky „upustit“ na daném místě. Mnoha z největších výzev, které čekají na případně komerční spuštění, se ale nedotkl.

Jde o to ověřit, zda opravdu masové nasazení dronů zvládne městský provoz. Tedy jestli osvědčí schopnost vyhnout se ostatnímu provozu, terénu a nepříznivému počasí, zda zajistí přesné lokalizace a navigace v městském terénu, či bude komunikovat s řízením letového provozu.

To však zkouška neukázala. „Při úterním testu dron musel být řízen, jinak bychom porušili zákon. Při komerčním použití ale počítáme s automatickým provozem, kterého je náš dron také schopen,“ okomentoval rozdíly testu oproti předpokládanému provozu mluvčí Mall.cz Jan Řezáč.

První test

První zkušební doručení dronem v české e-commerce bylo pro média uzavřeno, a tak byla produkce streamu plně v rukou samotného e-shopu. Server iDNES.cz se svolením zprostředkoval přenos. Video přiložené k článku je redakčním sestřihem z přímého přenosu Mall.cz.

Automaticky ale proběhlo podle něj už při testu alespoň předání zboží. „K uvolnění boxu se zásilkou došlo na základě potvrzení lokalizace u zákazníka,“ dodal Řezáč.

Test má tak pro Mall.cz jinou funkci než bezprostřední přípravu na ostrý provoz. Jednak slouží samozřejmě jako propagace firmy, zároveň podle šéfa celé Mall Group Jakuba Havrlanta chce být e-shop připraven do budoucna.

„K úpravě legislativy může vést ještě dlouhá cesta, pro nás je podstatné být součástí celého procesu a mít možnost poskytnout zkušenosti z našeho vlastního testování,“ dodal Havrlant.

Stejným způsobem - tedy propagačním testem, který má mimo jiné regulátorům ukázat připravenost služby - se už před časem prezentovaly přední světové e-shopy v čele s Amazonem, který tvrdí, že mu k ostrému nasazení brání už jen regulace (psali jsme například zde).

Drony doručovat zboží v ČR hned tak nebudou

Česká, potažmo evropská pravidla (konkrétně doplněk X předpisu L2) dosud nasazení dronů do komerčního provozu brání zejména dvěma pravidly. Tím prvním je nutnost pilota bezpilotního letounu (toho, kdo ho na dálku ovládá) stále udržovat přímý vizuální kontakt se strojem. Druhým je zákaz létat nad lidmi či cizím majetkem (tedy třeba domy).

Tím se komerční užití dronů po ekonomické a logistické stránce stává nesmyslné. Účelem celého konceptu doručování drony je totiž nejen malé zásilky (do dvou kilogramů, kterých je velká většina) doručit rychleji, ale také levněji. V Mallu odhadují, že by při masovém nasazení automaticky řízených dronů byly průměrné náklady na přepravu jedné zásilky okolo 20 korun.

V současnosti sice připravuje Evropská agentura pro leteckou bezpečnost (EASA) aktualizaci pravidel, ani od ní se ale v obecné rovině nedá očekávat, že by ve velkém uvolnila stavidla a umožnila komerční provoz dronů ve volném (hlavně městském) prostoru.

I odborníci zabývající se vývojem dronů nebo algoritmů pro jejich software zdůrazňují, že musí být vytvořena infrastruktura, která by všechny drony kontrolovala a zajistila jejich bezpečný provoz. Tedy aby nevrážely do sebe navzájem nebo do různých jiných objektů a neohrožovaly lidi ani majetek. Úterní testovací let proto probíhal nad nezastavěnou plochou a využil udělené výjimky od Úřadu pro civilní letectví.

Mall.cz je podle obratu druhý největší e-shop v Česku po webu Alza.cz. Loni změnil majitele, když ho od jihoafrických investorů Naspers koupila společnost Rockaway spolu s Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a PPF Petra Kellnera. Následně se stal Mall.cz jádrem skupiny Mall Group, kterou vede Havrlant a akcie si s ním dělí původní investoři nákupu tohoto e-shopu.

Ve skupině jsou sdruženy i e-shopy, které předtím skupovali Křetínský a Havrlant pod E-commerce holding. Celá skupina Mall Group měla loni podle Havrlanta obrat okolo 13 miliard korun (psali jsme zde).