Tržby osmi obchodníků sdružených v Asociaci osobního prodeje (AOP) v Česku loni vzrostly pouze o 1,8 procenta, což je jeden z nejhorších výsledků ve střední a východní Evropě. Letos by číslo mohlo vypadat ještě o něco hůř kvůli doznívající recesi a poprasku, který způsobil film Šmejdi. Ten kritizuje nátlakové a neetické praktiky prodejců na předváděcích akcích zejména vůči snadněji manipulovatelné skupině starších zákazníků (o filmu čtěte zde).
Na druhou stranu vysoká nezaměstnanost a hlad po práci pomáhají některým přímým prodejcům udržet tržby. "Lidé si zboží sami kupují a zároveň mohou využívat podnikatelskou příležitost. To, že noví prodejci sami spotřebovávají výrobky, přebíjí i problémy, kdy je národní ekonomika v recesi," upozorňuje Jan Stránský z AOP.
Právě poradci v roli zákazníků vylepšují přímému prodeji tržby. "Intenzivně se věnujeme hledání nových poradců, na ulicích i v obchodních centrech," popisuje Zuzana Máchová, ředitelka Oriflame pro Česko a Slovensko.
Oriflame se snaží také šetřit. Aktuálně přesouvá část IT vývoje z Česka do Indie. "Snižování nákladů je přirozené. Letos jsme také uskutečnili dlouho plánovaný přesun skladů z Brna a Ostravy do nově vybudovaného poloautomatizovaného skladu v Maďarsku," dodává Máchová.
Zatímco ve Francii konkurenční kosmetická firma Avon ukončila letos své působení, v Česku se snaží posílit prodeje prostřednictvím nového prodejního kanálu. Zákazníci si mohou zboží vybrat na internetu a zvolit, která kosmetická poradkyně či poradce jim je doručí. "Letos očekáváme nárůst tržeb, máme nejlepší rok za posledních sedm let," tvrdí ředitelka Avon pro ČR a Slovensko Andreea Moldovan. Podle výročních zpráv však firmě tržby v Česku už několik let klesají, za loňský rok zatím čísla nezveřejnila.
Avon odešel také z Irska, Japonska či Jižní Koreje - kvůli ztrátovosti a nízkému podílu na trhu. Celosvětově plánuje snížit náklady a zavřít závody v Německu a v Ohiu.
Lidé jsou díky filmu opatrnější, stěžují si prodejci
Šéfové firem se shodnou, že jim stále ztěžuje byznys film Šmejdi, uvedený letos v dubnu. "Lidé jsou opatrní, když jsou pozvaní na setkání, nepřijmou to. Veřejnost vnímá přímý prodej jinak než před rokem," myslí si Ildiko Dikošová, předsedkyně AOP a ředitelka místního zastoupení Amway.
Firmy z asociace se zlobí, že jsou všichni přímí prodejci házeni do jednoho pytle s neetickými obchodníky z předváděcích akcí. Dikošová upozorňuje, že prodejci firem jako Oriflame, Vorwerk nebo Amway nechodí naslepo od dveří ke dveřím, ale fungují především na základě doporučení známých a návštěvy klientů si domlouvají dopředu. Kvůli problémům některá města (např. Brno, Olomouc či Kladno) dokonce zakázala podomní prodej či nabízení výrobků na ulici.
Připravovaná legislativa, která zaváděla povinné informování České obchodní inspekce s předstihem o každé předváděcí akci, spadla s rozpuštěním Poslanecké sněmovny pod stůl. Účinná je alespoň novela zákona zakazující řetězení živností. Znemožní tak prodejcům potrestaným za nepravosti vracet se do stejné živnosti tím, že si založí novou firmu.
Budeš o hladu, křičí na důchodce filmoví Šmejdi. Ukázka z dokumentu: