Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Škoda Auto

Příští rok čeká Škoda Auto růst

  • 9
Všem budou prodeje stagnovat, ale nám se bude dařit. Tak vidí mladoboleslavská Škodovka příští rok. Výrobu mají táhnout nové modely vozů. Firma se ovšem připravuje i na možné výpadky ve výrobě.

"Celkově se čeká stagnace trhů, ale my očekáváme růst," řekl předseda představenstva automobilky Reinhard Jung. Firmě mají podle něj pomoci především modely Yeti a Superb Combi. Druhý z nich firma představí příští týden na autosalonu ve Frankfurtu.

Letos chce Škodovka vyrobit 645 tisíc vozů, což představuje pětiprocentní propad proti roku 2008. Vyšší výroba tedy znamená, že by firma tento propad v příštím roce alespoň částečně vyrovnala.

Automobilový trh v Evropě je nyní velkou neznámou, protože ve většině zemí už došly peníze na šrotovné - z pohledu Škodovky je to nejpatrnější v Německu, kam automobilka vyváží většinu své produkce.

Podle Junga však zatím ani po konci vládních pobídek firmě objednávky nijak dramaticky neklesly. Podle něj je jedničkou mezi trhy Čína, kde prodeje škodovek v srpnu meziročně stouply o 175 procent, a Jung věří, že by Číňané letos mohli koupit více než sto tisíc aut se šípem ve znaku. Špatný je však odbyt ve východní Evropě, především v Rusku, na Ukrajině nebo v Rumunsku.

Přicházejí časová konta

Automobilka se však i přes nadějné vyhlídky připravuje na možné výpadky výroby a odstávky stejně jako v druhé polovině loňského roku. Zatím sice není žádné přerušení produkce naplánované, ale firma intenzivně jedná s odbory o zavedení časových kont.

Ta by znamenala, že v době zvýšené poptávky by se přesčasové hodiny pracovníkům ukládaly na „konto“, z kterého by pak byli placení v době odstávek.

Firma výkyvy v objednávkách řeší hlavně agenturními zaměstnanci - od začátku roku se jejich počet v automobilce zpětinásobil, ale teď o práci možná přijdou.

Odboráři časová konta ještě loni odmítali, teď už jsou pro. "Jsme hodně blízko kompromisu. Firma změnila navrhované podmínky," řekl šéf odborů Jaroslav Povšík.

Na časové konto půjde uložit maximálně 120 hodin, tedy 15 pracovních dnů. Firma tím ušetří peníze, protože nebude muset lidem při odstávkách platit za to, že jsou doma. Firma chce navíc pro všechny agenturní zaměstnance sjednotit podmínky. Nově budou mít tito lidé stejnou kolektivní smlouvu jako kmenoví pracovníci. Zatím jen není jasné, zda bude lidi dodávat Škodě jedna firma, nebo více agentur jako doposud.

Jung nevyloučil, že by se propuštění nemuselo týkat jen agenturních zaměstnanců - firma možná začne šetřit i v kancelářích.

Řada lidí znalých poměrů ve Škodě Auto tvrdí, že zejména v kancelářích sedí zbytečně mnoho zaměstnanců. "Produktivita musí každoročně růst o pět procent. Pokud by příští rok výroba nerostla, tak pak bychom museli prozkoumat i oblast nevýrobních zaměstnanců," dodává šéf automobilky.