Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlavně bez obsluhy. Do ulic míří automaty na pizzu a roboti na sushi

  16:56aktualizováno  16:56
Zákazník zmáčkne tlačítko a z automatu vypadne teplá pizza či burrito. Výrobci těchto přístrojů mají jasno: jde o nový trend plechových automatizovaných restaurací pro mladou generaci mileniálů. Při nákupu oběda totiž věčně mrzutí mizantropové nechtějí přijít do styku s lidmi.

V Česku se objevily první pizzomaty. | foto: Let´s pizza

„Automatizace se blíží, ať už to chceme, nebo ne,“ řekl pro americkou agenturu Bloomberg Andy Puzder, výkonný ředitel sítě restaurací CKE Restaurants. Trend ve stravování míří sice ke zdravějším a čerstvějším pokrmům, v rozporu s tím se však příprava rychlých jídel jako jsou pizza, mexické burrito nebo japonské sushi ubírá jiným směrem.

V Americe totiž rostou firmy vyrábějící automaty na přípravu pokrmů jako houby po dešti. Tak třeba na Floridě letos zprovozňují obří síť automatů, které budou připravovat pizzu a na několika místech USA už najdete automaty na přípravu mexické speciality burrito. Stačí si zvolit omáčku a z přístroje vám vypadne tortilla s kuřetem. Na některých amerických univerzitách zase už operují japonští roboti připravující sushi.

Loni v Americe byznys s prodejními automaty vzrostl o 3,3 procenta a v odvětví se očekává další růst. Většina prodaných výrobků jsou ale klasické prodejní boxy, ve kterých si můžete koupit zabalenou bagetu nebo čokoládovou tyčinku. Automatizovaná restaurace je revoluční nápad.

Fotogalerie

Překvapivě právě mladá generace mileniálů, která vyhledává čerstvé a originální jídlo, roboty připravující jídlo vítá nejvíce. Je to generace, která si nepamatuje svět bez internetu. Mladí nechtějí jednat s člověkem, když si objednávají taxíka, kupují knížku nebo toaletní papír.

Restaurace tak investují do samoobslužných pultů a kiosků, aby se zákazníci mohli vyhnout reálným lidem. V Americe roste minimální mzda, a tak se majitelům nový trend hodí - zbavují se personálu. Počáteční investice je sice vysoká, pak se ale už majitel ani zákazníci nemusí potýkat s někdy otrávenými prodavači.

Pizzomaty nejsou ve světě novinkou, před třemi lety se objevily i v Praze. Nejnovější stroj během pár vteřin sám uhněte mouku s vodou a hotové těsto vylisuje. Zhruba za dvě až tři minuty už může zákazník konzumovat hotovou pizzu. Výběr má ze čtyř druhů o průměru 27 centimetrů. Pokud by však chtěl třeba více sýra nebo pizzu bez oliv, má smůlu (více čtěte zde: V Česku jsou první automaty na pizzu. Hnětou i pečou do tří minut)

Je to restaurace ve skříni

Majitel firmy provozující automaty Burritoboxes Denis Koci potvrdil, že už jich má 25 a příští měsíc jich dalších 50 přibude. Mnozí ale namítají, že je jídlo z automatu nechutné. „Chápu to. Ale tohle není prodejní automat. Je to restaurace,“ odpovídá Koci. „To jídlo připravují lidé,“ vysvětluje. V automatu samozřejmě nebydlí skřítkové. Pokrmy se vaří v normální kuchyni, zamrazí, uloží, rozmrazí a následně se rozváží do automatů. Čerstvost každý den kontroluje zaměstnanec firmy.

Tyto „restaurace“ mají dotykovou obrazovku, zásuvku na dobytí telefonu a možnost zavolat obsluze v případě, že se vyskytne nějaký problém. Za devadesát sekund je jídlo připraveno, a to včetně dezertu. Zákazník si může čekání zkrátit sledováním hudebních klipů na obrazovce.

Trochu jiný přístup zvolil výrobce přístrojů 24/7 Pizza Box Lynnie Cook. Ten vyrábí pouze automat na pizzu a majitelé restaurací si do něj dodají svůj produkt. Cook uvedl, že už obdržel více než 100 objednávek na výrobu automatické „pizzerie“. Jeden přístroj sice stojí v přepočtu 700 tisíc korun, na druhou stranu je to levnější než postavit opravdovou restauraci. Vysvětluje, že je to prostě pohodlnější. „Buď budou mít restaurace poslíčky, kteří budou jídlo rozvážet, nebo celý proces zjednoduší.“ Několik restaurací novinku zatím testuje.

Roboty ale už dovedou připravit i celý pokrm. V Americe některé restaurace investují do robotů na přípravu sushi. Vyrábí je firma Autec. Vypadá to snadně. Přidá se jen rýžový papír, zmáčkne knoflík, zvolí se přísada a je to. Robot stojí v přepočtu 450 tisíc korun.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.