"Do konce roku se počítá s tím, že se Praha dočká zhruba třinácti a půl tisíce přistání," říká Anna Kovaříková z České správy letišť.
Rostoucí zájem o takové lety, které k cestám na obchodní schůzky využívají mimo jiné i spoluvlastník finanční skupiny PPF Petr Kellner a majitel J&T Patrik Tkáč, přilákal na pražské letiště další společnost.
Firma Grossmann Jet Service chce v příštím roce začít z Ruzyně s obchodními lety pro manažery. "Spojení by měl obstarávat stroj zhruba pro 14 cestujících," řekla ředitelka firmy Dagmar Grossmannová.
Na pražské letiště tak budou pravidelně létat již čtyři soukromé letecké společnosti. Společnost Grossmann Jet Service působí v Rakousku nebo Velké Británii a Praha je pro ni výhodná především svou polohou.
"Dokážeme tak efektivněji dostat požadované letadlo skoro po celé Evropě podle požadavků zákazníka i v případě, že nepůjde o let přímo z Prahy," vysvětluje Grossmannová.
Grossmann Jet Service je společný podnik rakouské firmy Dagmar Grossmann Jet Consult a podnikatele Karla Komárka. Ten se řadí mezi nejvlivnější české byznysmeny - patří mu Moravské naftové doly nebo cestovní kancelář Fischer.
Kromě nové soukromé letecké společnosti létají ABA Air, Time Air nebo Silesia Air. Všechny firmy mají jedno společné: nemluví o svých klientech. "Je to jeden z důvodů, proč s námi ti lidé létají," říká šéf Silesia Air Tomáš Karhánek.
V Česku je podle soukromých leteckých společností asi 11 tisíc lidí, jejichž majetek přesahuje milion eur (asi 31 milionů korun), což je běžná klientela právě pro obchodní létání. Tito lidé využívají malá letadla jak pro obchodní cesty, tak pro dopravu rodiny na dovolenou.
Obchodní letouny se však používají také pro dopravu lidských orgánů pro transplantace. Nejvíce soukromé lety využívají manažeři větších společností, často ve vlastnictví zahraničních firem. Jejich lidé pak často létají do mateřské firmy. Příkladem za všechny je i Škoda Auto, která kromě privátních letů provozuje dva pravidelné lety velkým letadlem s ČSA pro širší vedení firmy v Mladé Boleslavi.
Druhá největší skupina se rekrutuje z uměleckých kruhů, například produkčních filmů. Soukromé letecké firmy si buď letadla pronajímají od výrobců, nebo jim je k dispozici dá podnikatel. Firma ho pak dále pronajímá a o příjmy se dělí s jeho majitelem.
"Tento způsob létání má tu nevýhodu, že když se majitel letadla špatně vyspí a prodá ho, zhroutí se vám byznys," míní Karhánek. Cena letové hodiny pro zákazníka se pohybuje v Česku řádově kolem dvou tisíc eur (asi 62 tisíc korun). V obchodním létání se tak přes poměrně malý počet přepravených cestujících utratí skoro 100 milionů korun. V sousedním Rakousku je to desetkrát tolik.
"Protože je tento způsob létání drahý, je nárůst počtu klientů v Česku zatím pomalejší než v zemích západní Evropy," říká manažer jedné ze soukromých leteckých firem.