Pro privatizaci aerolinek bude zřejmě klíčové, jak se vyloží pojmy národní a evropský dopravce a zda zachování těchto statutů bude podmínkou prodeje letecké firmy. Od tohoto výkladu se totiž bude odvíjet, z jakých zemí se budou moci uchazeči o podíl v aerolinkách rekrutovat – zda to budou Češi, firmy z EU či mimo ni.
A to se odrazí nejen na nabízené ceně, která by podle odhadu analytiků mohla dosáhnout až 5 miliard korun, ale i na samotné existenci ČSA.
Ministerstvo financí zjednodušeně řečeno říká, že ČSA mají zůstat jako národní a evropský dopravce. Tedy jejich novým vlastníkem by musel být z 51 procent český subjekt.
"Ano, v návrhu je jedna z podmínek prodeje zachování institutu národního a evropského dopravce. Ani ne tak proto, aby se hlídalo domácí stříbro, ale proto, že to znamená pro ČSA kredit a postavení v rámci Evropy," říká náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
Pokud by totiž ČSA vlastnila firma ze země mimo EU, nemohly by tuzemské aerolinky po Evropě létat. Jenomže velké evropské aerolinky zase nestojí o menšinový podíl v ČSA.
"Do toho by asi nešel nikdo," řekl jeden ze zástupců západoevropské letecké firmy.
Ministerstvo dopravy přišlo hned se dvěma odlišnými názory na národního dopravce. Podle Jaromíra Štolce, experta na leteckou dopravu, pojem národní dopravce vstupem Česka do EU vlastně skončil a existuje už jen evropský dopravce. Ten má možnost létat do celé EU.
. Možní zájemciO ČSA se zatím neoficiálně zajímal například francouzský přepravce Air France, ruský Aeroflot, China Southern či Korean Air – s ČSA spolupracují v rámci aliance Sky Team. Mezi dalšími zájemci se objevuje také indická společnost Essar. Z velkých českých skupin o ČSA projevily zájem Penta a Odien Group, vlastník Čedoku. |
To se týká třeba letů do Ruska. "Ty smlouvy bývají restriktivní. Statut národního dopravce má pro vztahy s nečlenskými státy pořád zásadní význam," podotkl Jelínek.
Podobné problémy nyní podle něj řeší italská vláda při prodeji Alitalie, kterou chtějí neevropští investoři. Prodej aerolinek společnostem mimo Evropskou unii i Česko však považují za nejlepší nejen analytici, ale i samy ČSA.
"Čím vzdálenější ta aerolinka bude, tím lepší to bude nejen pro ČSA, ale i pro Letiště Praha," míní analytik firmy Cyrrus Jan Procházka. Prahu by si totiž asijské aerolinky mohly vybrat jako základnu pro evropskou expanzi.
Prodej firmy Letiště Praha, který má vynést až 100 miliard korun a ministerstva na něm také pracují, zase komplikuje spor o pozemky. Část půdy, přes niž má vést druhá vzletová dráha, vlastní finanční skupina Penta a ta se s Letištěm Praha nedohodla na prodeji. Náměstek Fuksa nyní připustil, že by se Letiště Praha dalo prodat i bez této dohody.
"Studie ukázala, že by to nemělo tak zásadní vliv na cenu," řekl. Vzhledem k tomu, že Penta chce sama Letiště Praha koupit, mělo by to podle dalších zájemců velký vliv na její lepší pozici, a to se jim nelíbí.