Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda kývla Ťokovi na „krizový“ výběr mýta, tedy bez řádné soutěže

  23:11aktualizováno  23:44
Krizovou variantu výběru mýta po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se současným provozovatelem systému, rakouskou firmou Kapsch, schválila vláda. Ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku. „Cílem je zajistit výběr mýta i po skončení roku 2016,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok.

Maketa mýtné brány firmy Kapsch. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold uvedl, že podle usnesení vlády má ministerstvo zabezpečit provoz „prostřednictvím přímého zadání takovému subjektu, který bude splňovat zákonné požadavky pro tuto zakázku“. Zároveň bude ministerstvo pokračovat v přípravě technologicky neutrální soutěže tak, aby byla nachystána nejpozději v polovině roku 2017.

„Ministerstvo dopravy již vyhlásilo v této věci svůj záměr na výběr poradce a fakticky tím tento proces odstartovalo,“ uvedl Neřold. Ministerstvo dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu už nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem, firmou Kapsch. To má ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo v materiálu ministerstvo. To chce zadání bez soutěže zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem o spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této smlouvy se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.

Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.