Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař.

Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař. | foto: Ministerstvo dopravy

První problém budoucího ministra dopravy: za mýto platil méně, než měl

  • 114
Firma Omega Servis Holding, kterou spoluvlastní do vlády navržený ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), platila za dva ze svých 113 kamionů neoprávněně nižší mýto. Nedoplatek ve výši zhruba 150 tisíc korun za jeden z tahačů už firma před několika dny zaplatila. Podle Prachaře šlo o pochybení externí firmy.

Na chybu přišlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) náhodou poté, co firma zažádala jako velký dopravce o slevu ve výši zhruba devadesát tisíc korun. Současně se zavedením slev si totiž ŘSD vyžádalo i velký technický průkaz, který ukazuje, jakou emisní třídu kamión má.

Dosud totiž dopravce neměl kdo kontrolovat a tak se mohlo stát, že kamion s emisní normou Euro 3 byl vydávaný za tahač s přísnější normou Euro 5. Za tu dopravci platí v mýtném systému podstatně méně.

Současná legislativa neumožňuje státu kontrolovat, zda dopravci nepodvádí. Ke změně došlo až zavedením slev pro tuzemské dopravce, kdy si stát výměnou za slevy vymínil poskytnutí velkého technického průkazu, kde je emisní třída uvedena.

Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové jde v případě Omegy o jediný kamion, který byl takto chybně zaregistrován. "Nedoplatek byl okamžitě uhrazen," řekla Vápeníková. Na chybu v evidenci druhého kamionu upozornila firma Omega sama.

Srovnání údajů od dopravců s technickými průkazy ukázalo podle ní jen za pár týdnů rozdíly v účtování v řádu milionů korun.

"Společnost má 113 registrovaných kamionů. Kamion přitom nikdy neregistruje do mýtného systému sám dopravce, ale externí firma. Byla to administrativní chyba při registraci, kterou jsme zjistili zpětnou kontrolou. Chyba se nahlásí dopravci a doúčtuje se. To je běžný postup," uvedl ředitel úseku provozovatele elektronického mýta ŘSD Václav Nestrašil.

Za chybu při registraci může firma DKV

Podle Antonína Prachaře byly podklady od dopravní firmy, které jsou nutné k přeregistraci vozidla, v pořádku. Chyba tak podle něj nevznikla na straně dopravce, ale při registraci mýta externí firmou.

"Podklady od nás byly zcela v pořádku, což můžeme také doložit. Před změnou tarifů v roce 2012 jsme posílali seznam kamionů, u kterých bylo nutné změny provést. Mezi 25 kamiony byly dva s nižší emisní třídou, což bylo ze seznamu patrné. Administrativní chybou při registraci mýta, kterou provádí společnost DKV, byly ale všechny kamiony registrovány s vyšší emisní třídou. Na jeden případ přišla ŘSD, na druhý jsme přišli při hloubkové kontrole my sami," uvedl pro MF DNES Prachař.

Nedoplatek za druhý chybně evidovaný kamion společnost podle Prachaře neprodleně uhradí.