Ilustrační foto. | foto: Mobil.iDNES.cz

Za oběd strhli muži v Ostravě z účtu 11 tisíc. Omylem zaplatil v librách

  • 138
Michal Pospiech z Ostravska se minulý týden rozšoupl. Když odpoledne platil kartou v restauraci, nevšiml si na platebním terminálu, že transakce je zadaná v librách a odsouhlasil ji. Místo 340 korun tak zaplatil 11 tisíc. Dnes už má peníze zpátky. Banky ujišťují, že takové omyly jsou výjimka.

Pospiech na svůj omyl přišel až za tři dny, to když chtěl ve stejné restauraci kartou platit znovu a platba byla zamítnuta - kvůli nedostatku peněz na účtu.

Původní účtenku už neměl, tak restauraci doložil výpis z internetbankingu. „Restaurace dohledala účtenku z terminálu, kde je viditelné, že odečetli 340 GBP. Jednalo se o mou nepozornost. Kdybych si toho všiml na účtence z terminálu ihned, tak jsem to mohl řešit okamžitě,“ říká muž. Dal si kafe, kolu a pozdní oběd.

„Daná měna je spolu s částkou vždy zobrazena na displeji terminálu a klient to vždy musí potvrdit PINem,“ říká Pavla Hávová, mluvčí ČSOB, kterou vedle dalších pěti bank iDNES.cz s otázkou ohledně kuriózního problému oslovil.

Místo korun platil zákazník v librách. Přišel na to, až když mu další platby...

Restaurace se nebránila omyl napravit: transakci stornovala a Pospiechovi peníze poslala na účet. Ty mu přišly po třech dnech. „Chyba je na naší straně, holka, která přišla ze školy, nemá žádné zkušenosti, a zrovna u pana Pospiecha udělala chybu - místo v korunách mu platbu nastavila v librách,“ říká Petr Konečný, majitel areálu Golf Park Lhotka, kde v restauraci Pospiech kartou platil.

Pospiech nicméně prohlašuje, že restauraci podezírá z úmyslu. „Druhá platba neprošla, protože opět chtěli odečíst libry a ne koruny,“ tvrdí. Žádný důkaz pro to ale nemá.

Restauratér Konečný to však odmítá: „O tom nic nevím. Nemám potřebu dělat něco takového úmyslně,“ říká. Servírka, která platbu přijímala, podle něj byla ve zkušební lhůtě a dnes už v restauraci nedělá.

Omyly s měnou? Rarita, říkají banky

Pospiech rozpoutal na Facebooku ve skupině Ostrava diskusi. Diskutující s přezdívkou Kacen Ka prý slyšela, že takovéto případy existují. „Je to úmyslně, ale většinou jen z nočních podniků, kdy platí opilí hosté. A obsluha z tohoto překlepu dostane provizi... většinou se to ale používá prý v bordelu,“ přisazuje si. „Já jednou platila v lékárně kartou 700 Kč a paní magistra posunula desetinnou čárku doprava... Kdybych si toho nevšimla, vzali by mi 7 tisíc,“ říká další diskutující Michaela Gerlichová.

Ve finále ale nikdo z diskutujících zkušenost s transakcí v chybné měně osobně neměl. „Nicméně celá diskuze potvrzuje, že většina lidí měnu na terminálu nikdy nekontrolovala,“ upozorňuje Pospiech.

Server iDNES.cz chtěl od bank vědět, zda nedochází tímto způsobem k systematickému okrádání klientů bank, kteří si předražené transakce nevšimnou. Banky se shodují, že tomu tak není a jde s největší pravděpodobností o neúmyslnou chybu obsluhy. „Případů kdy klient zaplatí ve špatné měně je minimum. Loni jsme v rámci reklamačního řešení nezaznamenali více než 2 případy,“ říká Lucie Policarová, mluvčí Moneta Money Bank, u které má Pospiech účet.

„Jde o zhruba deset reklamací tohoto druhu za rok,“ říká Petra Kopecká, mluvčí Raiffeisenbank. „Je to naprostá výjimka a rarita, jestli se podobná věc stane maximálně jednou nebo dvakrát ročně,“ říká Pavel Vlček, mluvčí mBank.

Jak snadné je pro obsluhu udělat při zadávání transakce na terminálu chybu? „Nastavení terminálů je individuální, záleží na poskytovateli služby a typu terminálu. Jsou terminály, kde se například volí měna posouváním kurzoru, chybovat je tedy velmi snadné,“ říká Kopecká.

„Když mi manažer ukazoval, jak zadávají částku, tak je velice snadné tu měnu změnit,“ potvrzuje zákazník Pospiech.

Kontrolujete při platbě kartou měnu, která je v terminálu u částky zadaná?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 25. srpna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 1587
Ano
Ano 356

A co když je omylů s měnou u jednoho obchodníka víc? „Většinou se snažíme zjistit, co se stalo, a v případě nutnosti posíláme na obchodní místo kontrolu, která prověří postup obsluhy a v případě potřeby provede doškolení obsluhy,“ říká Hávová z ČSOB. „Obecně se banky vzájemně informují. V případě, že evidují častější reklamace z tohoto důvodu, provádí zúčtovací banky místní šetření a zaškolení personálu,“ dodává Kopecká z Raiffeisenbank.

Jak se bránit?

Pokud se podobná věc někomu stane, neměl by být problém omyl napravit. „První cesta klienta by měla vést za obchodníkem a ten by měl situaci řešit ve spolupráci se svou bankou. Reklamační lhůty jsou uvedeny v reklamačním řádu, u nás je to 30 dní od obdržení výpisu,“ říká Vlček z mBank.

„K reklamaci doloží maximum možných podkladů (např. účtenku k transakci). Reklamace z důvodu chybné měny zúčtování je možná 30 dní od data transakce, později pouze formou dobré vůle v rámci mezibankovní spolupráce,“ říká Konečná z Raiffeisenbank.

Možnost platit na platebním terminálu v cizí měně není automatická - obchodník na každou měnu musí mít s bankou smlouvu. Například v supermarketech běžně mají na terminálech nastavenou možnost platit v eurech - kvůli turistům.

„Dále se typicky jedná o obchodníky v příhraniční oblasti. Vždy ale musí svého zákazníka upozornit, že platba může proběhnout v cizí měně. V tomto konkrétním případě by restaurace měla mít uvedeno na jídelním lístku cenu v českých korunách i v britských librách,“ myslí si Klára Zelenková z České spořitelny.

„Nepotřebuji placení v eurech a librách, stačilo by mi to v CZK, ale zprovoznili nám na terminálu všechny tři možnosti,“ zlobí se majitel dotčené restaurace Konečný, kterému pochopitelně není příjemné, že ho zákazník osočuje z nekalých úmyslů.

Kurzový rozdíl

Michal Pospiech se obával ještě další věci - že prodělá na kurzovém rozdílu, pokud by mezi platbou a vrácením částky došlo k posílení libry. To se nakonec stalo a rozdíl činil 70 korun. Majitel restaurace rozdíl klientovi nicméně slíbil uhradit.

Podle bank záleží, jestli má klient účet v librách nebo v korunách. „Pokud platba kartou proběhne v cizí měně, než v jaké je veden účet klienta, přepočítává se aktuálním kurzem. Jestliže dojde ke stornu při reklamaci, provede se vratka se stejným kurzem jako při platbě,“ říká Zelenková.

Podle ní to může být odlišné, pokud obchodník platbu vrací přes transakci tzv. refundace. Je potom na něm, jak si se zákazníkem vypořádá kurzový rozdíl. „Případný rozdíl vlivem změny kurzu banka vůči klientovi neřeší a nezodpovídá za něj,“ říká Tomáš Veselý z Equa bank.