Airbus A380 Fly Emirates

Airbus A380 Fly Emirates | foto: iDNES.cz

Konec rozletu aerolinek šejků. Zisky Emirates a spol. sráží levná ropa

  • 64
Pro Boeing a Airbus byly dlouhou dobu jistotou. Zatímco v Evropě nebo v Severní Americe se dopravci potýkali s krizí nebo drahou ropou, aerolinky z oblasti Perského zálivu objednávaly rekordní počty nových letadel. I to ale začíná být minulostí.

Dopravci jako Emirates, Qatar Airways či Etihad během několika let získali velkou část trhu dálkových letů i řadu cen za své služby, teď jim ale klesají výrazně zisky a začínají výrazně zpomalovat svůj růst.

Jedním z příkladů jsou Emirates. Aerolinka vytvořila z Dubaje jedno z největších letišť na světě a stala se globálním hráčem s největším letadlem Airbus A380. Roky její zisky rostly, po pěti letech ale přišel výrazný pád.

Konkurence pro Emirates a spol. Z Prahy budou létat Katarci

Zisk Emirates spadl za poslední finanční rok o 82 %. Firma vysvětluje pokles kombinací více faktorů, od brexitu přes zákaz letů s notebooky do USA až po nízké ceny ropy.

Ty aerolinkám obvykle pomáhají, protože jim šetří náklady. V případě aerolinek z Perského zálivu ale znamenají, že velká část jejich zákazníků chudne, protože jejich příjmy závisí na tom, jaká je cena ropy. Ta se projevuje i jinak: ubývá cestujících v první třídě, proto Emirates čím dál častěji nasazují letadlo Airbus A380 v konfiguraci bez vlastních kabinek se sprchami. Verze pro více cestujících v ekonomické třídě začne létat i z Prahy (psali jsme zde).

Každé čtvrté místo prázdné

Jedním z ukazatelů problémů je obsazenost letadel, která loni klesla na 75 %. Firma to vysvětluje ekonomickou nejistotou zákazníků a silnou konkurencí. Důvodem je i nárůst kapacity. Loni se ve flotile objevilo 35 nových letadel, zatímco firma vyřadila 27 starších strojů. Kvůli obrovskému růstu ubývá i míst, kam aerolinky šejků ještě nelétají.

Konec růstu ukazují i jiná data. Server Centerforaviation.com uvedl, že letos ukazatel ASK (nabízené sedačkokilometry, tedy počet míst v letadle násobený kilometry celé trasy) klesl například o čtyři procenta v případě Etihad Airways, u Emirates a Qatar Airways jde o nejpomalejší růst za deset let.

Na dálkových letech roste konkurence, levná ropa vábí i menší aerolinky

Pro aerolinky z této oblasti se navíc rýsuje nová konkurence: nízkonákladové aerolinky na dálkové lety. Model, který se dlouho nemohl příliš chytit, letos velmi roste a pro řadu lidí je pohodlnější letět například z Evropy do Jihovýchodní Asie přímo bez přestupu v Dubaji. Před nimi varuje především Tim Clark, šéf Emirates, který je hlavním strůjcem úspěchu aerolinky z Dubaje.

Podstatně větší opatrnost je vidět u Etihad Airways. Firma se po více než deseti letech zbavila svého šéfa Jamese Hogana. Aerolinky pod jeho vedením kromě expanze dálkových letů nakupovaly různé evropské dopravce v potížích, například Air Berlin a především dlouhodobě ztrátové Alitalia. Do přízně se tehdy Etihadu snažil dostat i Miroslav Dvořák v době vedení Českých aerolinií. Námluvy skončily zavedením ztrátové linky do Abú Zabí.

Majitelé Etihadu teď řeší, co se ztrátovými investicemi dál, mluví se například o prodeji Air Berlin, o který jeví zájem Lufthansa.