Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez letadel a bez peněz. Nové obří berlínské letiště má další problém

  11:46
Ještě na něm nepřistálo ani jedno letadlo, a nové berlínské letiště Willyho Brandta už nemá peníze. Přitom termín zahájení provozu se už dvakrát posunoval. Společnosti hrozí insolvence.

Vizualizace nového letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt | foto: blog.holidaycars.com

Podle oznámení braniborské zemské vlády, která je spolu s hlavním městem a německým státem podílníkem v letištní společnosti FBB, má firma prostředky jen do konce roku. Další půjčky jí banky odmítají poskytnout.

"Na základě současné struktury zisků a nákladů není FBB ve stavu, aby si mohla brát dodatečné půjčky a obsluhovat je," odpověděla levicová zemská vláda na interpelaci poslanců opozičních křesťanských demokratů. Ujistila však, že společnost má "dostačující likviditu, aby mohla plnit nynější platební povinnosti".

Jak se stavělo obří letiště v Berlíně.

"Ta odpověď ukazuje, jak dramatická situace je. Nejpozději do konce roku nebudou v pokladně žádné peníze," reagoval finanční expert CDU Ludwig Burkardt a nevyloučil vyhlášení insolvence letištní společnosti. Její představitelé však tvrdí, že situace není tak vážná a FBB připravuje nový koncept financování. "Platební schopnost společnosti je a zůstane zajištěna," prohlásil braniborský ministr financí Helmuth Markov.

Projekt nového obřího letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě současná kapacitně nedostačující metropolitní letiště, provázejí problémy už od počátku. Jeho původní náklady byly vyčísleny na 2,5 miliardy eur (zhruba 63 miliard Kč), druhým posunutím otevření letos v červnu se ale navýšily nejméně o 1,2 miliardy eur (30 miliard Kč).

Nové letiště mělo zahájit provoz 3. června. Velké operaci, během které se na něj měla za jednu noc přestěhovat obě současná letiště Tegel a Schönefeld, se říkalo "noc nocí" (Jak se stěhuje letiště, si přečtěte zde).

Nový termín zprovoznění byl stanoven na 17. března příštího roku. I nad tímto datem se však vznášejí otazníky kvůli stále nedobudovanému systému protipožárního zabezpečení. Rozhodnutí o možném dalším odsunutí termínu by mohlo padnout už příští čtvrtek na zasedání dozorčí rady FBB. Podle deníku Die Welt se ale spíše očekává, že se tak stane až na následující schůzce 14. září.

Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok.

Autoři: ,
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Bez letadel a bez peněz. Nové obří berlínské letiště má další problém

toto se na letišti Václav Havel v žádném případě nemůže stát.
A takhle postupně na to dojedeme všichni, Severní Amerika je dávno před námi, Asie se přes nás taky už dávno přehnala,...
Je jasné, že v zájmu Německa je, aby letiště začalo fungovat. Stát ale do toho prachy vrazit nesmí, protože by se...
udernik Proc nebyly tyhle problemy s letistem Franz Joseph Strauß? V bavorsku by okamzite padaly hlavy. Proc to slo v Mnichove...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 51 příspěvků, poslední příspěvek 13. 8. 2012, 16:51



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.