Vizualizace nového letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt | foto: blog.holidaycars.com

Bez letadel a bez peněz. Nové obří berlínské letiště má další problém

  • 51
Ještě na něm nepřistálo ani jedno letadlo, a nové berlínské letiště Willyho Brandta už nemá peníze. Přitom termín zahájení provozu se už dvakrát posunoval. Společnosti hrozí insolvence.

Podle oznámení braniborské zemské vlády, která je spolu s hlavním městem a německým státem podílníkem v letištní společnosti FBB, má firma prostředky jen do konce roku. Další půjčky jí banky odmítají poskytnout.

"Na základě současné struktury zisků a nákladů není FBB ve stavu, aby si mohla brát dodatečné půjčky a obsluhovat je," odpověděla levicová zemská vláda na interpelaci poslanců opozičních křesťanských demokratů. Ujistila však, že společnost má "dostačující likviditu, aby mohla plnit nynější platební povinnosti".

Jak se stavělo obří letiště v Berlíně.

"Ta odpověď ukazuje, jak dramatická situace je. Nejpozději do konce roku nebudou v pokladně žádné peníze," reagoval finanční expert CDU Ludwig Burkardt a nevyloučil vyhlášení insolvence letištní společnosti. Její představitelé však tvrdí, že situace není tak vážná a FBB připravuje nový koncept financování. "Platební schopnost společnosti je a zůstane zajištěna," prohlásil braniborský ministr financí Helmuth Markov.

Projekt nového obřího letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě současná kapacitně nedostačující metropolitní letiště, provázejí problémy už od počátku. Jeho původní náklady byly vyčísleny na 2,5 miliardy eur (zhruba 63 miliard Kč), druhým posunutím otevření letos v červnu se ale navýšily nejméně o 1,2 miliardy eur (30 miliard Kč).

Nové letiště mělo zahájit provoz 3. června. Velké operaci, během které se na něj měla za jednu noc přestěhovat obě současná letiště Tegel a Schönefeld, se říkalo "noc nocí" (Jak se stěhuje letiště, si přečtěte zde).

Nový termín zprovoznění byl stanoven na 17. března příštího roku. I nad tímto datem se však vznášejí otazníky kvůli stále nedobudovanému systému protipožárního zabezpečení. Rozhodnutí o možném dalším odsunutí termínu by mohlo padnout už příští čtvrtek na zasedání dozorčí rady FBB. Podle deníku Die Welt se ale spíše očekává, že se tak stane až na následující schůzce 14. září.

Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok.

,