Stavební práce na dálnici D8 u Řehlovic se musely po rozhodnutí soudu zastavit.

Stavební práce na dálnici D8 u Řehlovic se musely po rozhodnutí soudu zastavit. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Kraj zahájil salámovou metodu. Dostavět D8, když má zrovna povolení

  • 54
Zdánlivě nepřehledná změť zákazů a povolení kolem stavby dálnice D8 má podle všeho prosté vysvětlení. Krajský úřad v Ústí nad Labem se pustil do skutečné "salámové metody" výstavby. Z dálnice zbývá dokončit posledních 4,7 kilometru, takže by ji už bylo možné dokončit i po částech v době, kdy zrovna stavební povolení platí.

Už zahájená stavba posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří se zkomplikovala v momentě, kdy krajský soud vyhověl žalobě aktivisty Lubomíra Studničky. Soud zrušil rozhodnutí krajského úřadu, kterým úředníci zamítli Studničkovo odvolání proti vydanému stavebnímu povolení. Stavba dálnice se musela zastavit a nikdo si netroufal odhadnout, na jak dlouho (o zastavení stavby zde).

Stavba dálnice D8

Dálnice D8 se začala stavět v roce 1984. Práce na úseku Lovosice - Řehlovice přes České středohoří se kvůli úspěšným žalobám ekologů proti chybnému postupu státu při povolování stavby rozběhly až v roce 2007.

V současnosti chybí dostavět zhruba 13 kilometrů autostrády. Něco přes 8 kilometrů této části je aktuálně v různé fázi rozestavěnosti, zbývajících 4,7 kilometru je prakticky netknutých, stavělo se na nich jen dva měsíce.

Zatím poslední ohlášený termín dokončení D8 je rok 2015.

Studnička totiž argumentuje, že studie EIA a SEA posuzující vliv dálnice na životní prostředí z let 1995 a 1996 jsou nezákonné. Soud si tyto studie vyžádal na ministerstvu životního prostředí, jenže je dostal nekompletní, protože spisy už v celé podobě neexistují.

"Pro nepřezkoumatelnost námitky jsme museli rozhodnutí krajského úřadu zrušit," řekl soudce Václav Trajer.

Například předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik na základě toho odhadoval, že krajský úřad bude muset územní a stavební rozhodnutí úplně zrušit a stavební úřad v Lovosicích bude moci nové vydat až poté, co získá nové posudky na vliv dálnice na životní prostředí. To by mohlo trvat i roky.

Úřad stejné odvolání zamítl znovu

Krajský úřad se ale zachoval opačně. Ve středu, hned první den, kdy to mohl udělat, Studničkovo odvolání navzdory rozsudku zamítl znovu. Rozhodnutí úřadu bude pravomocné za 14 dní a v tu chvíli se stavební stroje budou moci opět rozjet.

"Čekáme, až stavební povolení nabude právní moci, a jsme připraveni k okamžitému znovurozjetí stavebních prací," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Jestli pak Studnička podá žalobu znovu, když už ve stejné věci jednou uspěl, není možné zjistit, protože aktivista s médii nekomunikuje. Stavba by ale v takovém případě pokračovala nejméně do doby, než by soud krajskému úřadu Studničkovo odvolání zase vrátil. Krajský úřad takto může postupovat opakovaně a dálnici dostavět po částech. Její dokončení by se ovšem neúměrně protáhlo, už teď má skluz několik let.

Krajský úřad nechce komentovat, jestli takto hodlá postupovat, pokud Studnička s žalobou opět uspěje. "Při zamítnutí odvolání vycházel úřad i z odůvodnění rozsudku soudu a se snahou minimalizovat rizika při případném napadení žalobou," řekl mluvčí kraje Zdeněk Rytíř.

Další možnosti: nová EIA nebo stavba "ve veřejném zájmu"

Ministerstvo životního prostředí by mohlo vliv dálnice posoudit znovu, vydat nové studie EIA a SEA a na základě těchto studií by mohlo vzniknout nové stavební povolení. Pak by Studničkova námitka padla.

"Pokud oznamovatel stavby, Ředitelství silnic a dálnic, předloží nové podklady pro nový proces EIA, ministerstvo tento proces ve smyslu zákona EIA zajistí," řekl mluvčí resortu Matyáš Vitík. Jenže Ředitelství silnic a dálnic se k ničemu takovému nechystá.

Další možnost nastínil Miroslav Patrik z Dětí Země. "Stát prostě řekne, že dodržování zákonů je pro jiné stavby a že z bezpečnostního, dopravního a finančního hlediska je nutné ve stavbě pokračovat," naznačil Patrik.

To by znamenalo, že by stát u dálnice D8 přikročil z důvodu veřejného zájmu ke stavu podobnému legislativní nouzi. Podle Patrika by se pak potřebné studie a na ně navazující nové územní rozhodnutí a stavební povolení vydaly formálně během výstavby.

Podle ministerstva dopravy to však není reálné. "Za situace, kdy další žaloba není podána, není důvod pro takové spekulace. A dle našeho názoru nelze v tomto případě využít něco jako legislativní nouzi," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení resortu.