Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahám hrozí, že nebudou mít lokomotivy pro railjety

  15:30aktualizováno  15:30
Českým drahám hrozí vážný problém, který může zhatit téměř třímiliardovou investici do nákupu sedmi jednotek railjet pro vlaky mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž stále nevyřešil, zda smlouva o pronájmu lokomotiv Taurus od rakouských drah ÖBB je platná a zda jejím uzavřením bez soutěže nedošlo k porušení zákona.

Křest lokomotivy 1216 Taurus v barvách Českých drah. Lokomotiva se jmenuje Spirit of Brno a bude táhnout railjety. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

"Je to reálný problém, který řešíme," potvrdil generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. Brzy tak může nastat paradoxní situace, kdy po českém území potáhne vlak jedna lokomotiva a v Břeclavi přepřáhne rakouská. To by cestování znovu prodloužilo.

Antimonopolní úřad (ÚOHS) už přitom jednou rozhodl, že smlouva uzavřená ještě za Petra Žaludy je neplatná a zakázal plnění smlouvy. České dráhy se odvolaly, zákaz plnění smlouvy tak zatím ještě není pravomocný. Pokud ale s odvoláním neuspějí, budou bez lokomotiv pro railjety.

Railjety jsou netrakční jednotky, takže potřebují k uvedení do pohybu lokomotivu. Jsou vyvinuté společností Siemens tak, aby je mohly táhnout nebo tlačit jejich už nevyráběné lokomotivy Taurus. Ty si Dráhy pronajímají už teď z Rakouska, antimonopolnímu úřadu se však smlouva nelíbí a z moci úřední s Drahami zahájil správní řízení.

Fotogalerie

Kurucz minulý týden s antimonopolním úřadem jednal a úředníkům vysvětlil postoj Drah. Ty argumentují tím, že takové pronájmy vozidel mezi dopravci jsou běžné.

Dráhy zkoušely jednat se Siemensem, zda by mohl jako výrobce railjetů poskytnout komunikační protokol, který umožní táhnout jednotky i jinou lokomotivou, než je Taurus. Nabízí se například propojení s moderní lokomotivou Škoda 109 E. To však Siemens odmítl. Škoda v minulosti nákup railjetů silně kritizovala, za tímto správním řízením ale nestojí.

Podle Kurucze mají Dráhy pro případ, že by ÚOHS námitky odmítl, několik variant řešení. Všechny počítají s tím, že budou railjety do Rakouska jezdit. Nejpravděpodobnější by byl scénář, kdy by docházelo k přepřahu jednotek v Břeclavi.

České dráhy poprvé svezly cestující vlakem railjet (6. 5. 2014):

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.