Aleš Graf s byznysem začínal v roce 1991, nejprve úspěšně působil v IT oblasti,

Aleš Graf s byznysem začínal v roce 1991, nejprve úspěšně působil v IT oblasti, posléze v realitách. Nyní je stoprocentním vlastníkem firmy Centropol, která obchoduje s elektřinou a zemním plynem. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Naše dealery hlídáme, tvrdí šéf firmy, která přetahuje zákazníky ČEZ

  • 6
Aleš Graf nemá vlastní elektrárnu, přesto je největším alternativním dodavatelem elektřiny v Česku. Obchody své Centropol Energy, firmy se sídlem v Ústí nad Labem, řídí z americké Floridy. Měsíčně mu dealeři přinesou až 18 tisíc nových smluv pro domácnosti. "Byli jsme u toho od začátku, a to byl základní kámen našeho úspěchu," říká.

Za prvních šest měsíců letošního roku změnilo dodavatele elektřiny 182 tisíc domácností. Kolik z nich přešlo k vám?
Ta čísla máme už trochu jiná. K poslednímu dni minulého měsíce máme 190 325 odběrných míst. Pokud vezmeme celý trh s elektřinou v České republice měsíc po měsíci, tak zjistíme, že byly měsíce, kdy více než padesát procent všech zákazníků, kteří se rozhodli změnit dodavatele elektřiny, přešlo k jedné firmě. A to byl Centropol.

Centropol

Společnost Centropol v půlce letošního roku vykázala tržby 1,7 miliardy korun. Meziročně je tak více než zdvojnásobila.

Počet zákazníků, kterým Centropol dodává elektřinu, vzrostl od poloviny loňského roku o zhruba 150 tisíc na více než 190 tisíc korun.

První zákazníky Centropol získal už v březnu 2002, hned po otevření energetického trhu.

Řada lidí si stěžuje na zástupce vaší firmy. Špatnou zkušenost s nimi mám i já. Jejich chování "Ukažte mi faktury, dáme vám to levněji…" a po odmítnutí řeči typu "Vy to snad nechcete natřít ČEZ?" a to vše na schodech domu v sobotu večer...
Naše firma přímo elektřinu koncovým zákazníkům neprodává. Pro nás a s naším produktem dělá několik desítek obchodních firem. To jsou ti lidé, kteří chodí po domech, zvoní na zvonky a změnu dodavatele nabízejí. Těch firem je mnoho, jsou to naši partneři. My je samozřejmě školíme a vzděláváme je, ale nejsme schopní zasáhnout do výběru lidí, kteří jsou ve styku se zákazníkem. Firmy, které pro nás pracují dlouhodobě, vědí, že dbáme na kvalitu prodejců a máme vytvořeny kontrolní mechanismy, kterými odhalujeme neetické chování. Bohužel prodejci často mění své lidi, dochází k velké fluktuaci a my nejsme schopní postihnout okamžik, kdy oni pustí do terénu lidi, které my jsme ještě neměli možnost prověřit a vzdělat. Pokud se tam vyskytne neseriózní člověk, tak to zjistíme až dodatečně.

Jak?
Přijdeme na to až po třech dnech. Prověřujeme, jak ten prodej proběhl. Callcentrum zjišťuje, zda se prodejce představil jménem společnosti Centropol, zda oznámil, že Centropol je konkurencí firem ČEZ, Pražská energetika a dalších. To je zásadní otázka, vypadá to srandovně, ale je to jedna z prvních otázek, kterou pokládáme. Setkali jsme se s několika případy, kdy prodejci přišli ke koncovému zákazníkovi a řekli, že jsou z ČEZ a jdou podepsat novou smlouvu. Snažíme se tohle eliminovat a maximálně tomu zabránit. Pak se zákazníka doptáváme, zda prodejce spočítal úsporu, jestli vystupování bylo dobré a tak dále.

Aleš Graf

39 let, ženatý, dvě děti.

Je předsedou představenstva a jediným majitelem Centropolu.

Studoval ekonomiku na ústecké univerzitě, později získal titul MBA na Pražské mezinárodní manažerské škole PIBS při Vysoké škole ekonomické.

Podnikal v oblasti IT i realit, s Centropolem posléze začal působit v energetice. V realitách podniká dodnes.

Ač má trvalé bydliště v Ústí nad Labem, příliš tam nepobývá. Společnost řídí hlavně z USA.

Ale stížnosti jsou asi i proto, že jste nejagresivnější na trhu...
My jsme nikdy neměli závažný prohřešek, za který bychom byli sankcionováni ze strany Státní energetické inspekce. Ale je to tak, že my v měsíci uzavřeme 17-18 tisíc smluv a to by v tom byl čert, aby se v takovém množství nenašel nějaký problém. Když z tohoto množství 17-18 tisíc smluv budete mít 20 problémů, tak je to zanedbatelné množství, promile. A tomu nezabráníte.

Prodáváte elektřinu a plyn, přitom nemáte svoje elektrárny. Jak se to děje?
Jak zemní plyn, tak elektřina jsou komoditou obchodovanou na burzách a v různých obchodních systémech. My na tyhle platformy máme přístup. A pak je tady trh výrobců, kteří působí v České republice a stojí mimo ČEZ a E.on a Pražskou energetiku, je tu několik nezávislých elektráren a spousta tepláren. To jsou všechno naši potenciální partneři, od nich také nakupujeme. Jinak u toho, co kupujeme na platformách, nemůžeme říci s určitostí, čí ta elektřina je, může to být od ČEZ, ale i kohokoli jiného.

O vlastní elektrárně neuvažujete?
Že bychom stavěli nějaký vlastní zdroj, o tom přemýšlíme až v poslední fázi naší strategie. Je to poměrně složitá záležitost, musíte řešit palivovou základnu. Dneska máte k dispozici plyn, uhlí a biomasu. O tom, že existuje jaderné palivo, se nebudeme vůbec bavit, to je v našem případě úplně mimo. Otázka podpory biomasy je otevřená a nevíme, jak se to bude vyvíjet. Pokud jde o uhlí, tak máme několik uhelných společností, které vlastní ložiska. Mají poměrně velkou tržní sílu a získat dlouhodobý kontrakt na dodávku uhlí je poměrně složité a je otázka, jaká by byla ekonomika menší elektrárny. Plyn je z hlediska získání nejjednoduší a s tím, jak roste cena elektřiny meziročně, tak výroba přes plyn je atraktivnější. Vlastní elektrárna ale pro nás není základní téma. Jen potenciál do budoucna. V případě, že tady máte fungující burzy a jiné obchodní platformy, tak je otázka, zda u obchodní firmy našeho typu má smysl se za každou cenu snažit o vlastní elektrárnu.

V Česku zaznamenáváte poměrně velký úspěch. Neuvažujete o expanzi do zahraničí?
Uvažujeme. V tento okamžik máme zmapovaný trh na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. Dneska můžeme stoprocentně říci, že víme, jak si tyhle trhy stojí. A chtěli bychom na ně v budoucnu vstoupit.