Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLED: Kde udělalo ministerstvo dopravy chybu v mýtném

  7:00aktualizováno  7:00
Soutěž na výběr nového provozovatele nelze stihnout. Ministerstvo dopravy se však ani nedohodlo s Kapschem na pokračování dosavadní spolupráce. Bez smlouvy je přitom scénář jasný: výběr mýta skončí a stát přijde o 10 miliard ročně.

„Mýto není takový problém, jaký se z něj dělá,“ řekl v prosinci roku 2014 po svém nástupu do funkce ministr dopravy Dan Ťok. Po třinácti měsících se však ukazuje, že je tomu právě naopak. Pokud ministerstvo neobnoví smlouvy, mýtné se přestane vybírat a stát přijde o peníze.

Mýto na českých silnicích desátým rokem vybírá sdružení firem vedené rakouskou společností Kapsch. Na konci letošního roku smlouva skončí. Stát přitom zatím neví, co bude dál.

Scénář fiaska výběru mýta je přitom čím dál reálnější, především s ohledem na rychlost, s níž ministerstvo dosud problémy řešilo.

Na potíže s mýtem zadělala koalice sociálních demokratů a lidovců při uzavírání smlouvy s Kapschem v roce 2006 a následně vláda ODS s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem při sjednávání mnoha dodatků ke smlouvě. Ty jednak prodloužily kontrakt, jednak umožnily, aby Kapsch stavěl mýtné brány i po uplynutí platnosti velké smlouvy.

Ani současný šéf resortu Dan Ťok však s přípravami za více než rok ve funkci nepohnul. Přitom když nastupoval do funkce, bylo právě mýto jeho nejdůležitějším úkolem. Teď je ministrem už přes rok a výsledky má nulové.

Server iDNES.cz sestavil přehled největších problémů spojených s mýtem, včetně možných dopadů.

1Čas

Současná smlouva se sdružením Kapsch končí letos 31. prosince. Minulí ministři dopravy o problému věděli, někteří ho i řešili, než byli vyhozeni (Pavel Dobeš, Zbyněk Stanjura). Jiní se mu nevěnovali (Zdeněk Žák).

Ještě loni po nástupu Ťoka se nejprve uvažovalo o tom, že se bude vyhlašovat technologicky neutrální soutěž. V ní by stát neřešil, jakou technologií bude stát auta sledovat, ale jak ho vybere nejlevněji a nejspolehlivěji. Pár měsíců poté se rozhodlo, že se bude dál bez soutěže pokračovat s firmou Kapsch a jejími mýtnými branami.

Jenže ani pokračování není jisté. Kapsch chce smlouvu podepsat do přelomu února a března, jinak se začne připravovat na vypínání systému. „My si to nepřejeme, ale nastat to může a není to podle posledního vývoje vůbec nereálné,“ říká šéf Kapsche Karel Feix. Zrušení mýta znamená minus 10 miliard korun ročně a strmý nárůst tranzitní kamionové dopravy.

2Nejasná koncepce

Vláda má podle koaliční dohody zajistit, aby soutěž na výběr mýta byla co nejvýhodnější pro stát, ať už bude systém využívat satelit, nebo mýtné brány. Tím ale zadání končí. Názory, jak se má mýto vybírat v budoucnu, se neustále mění.

Otázkou například zůstává, zda je prioritou státu vybrat co nejvíce peněz, nebo zpoplatněním silnic podpořit přesun nákladu ze silnice na železnici. Vláda se těmito otázkami nezabývá a body týkající se mýta odsouvá na pozdější termíny.

Ťok prosadil, že zatím nemá smysl řešit technologicky neutrální mýto, když máme mýtné brány, které jsou plně funkční a mají být na konci roku v bezvadném stavu.

3Lidé

Mýto je specifický byznys, jemuž v Česku rozumí velmi málo lidí. Část z nich se navíc mezi sebou nesnáší. I proto dnes stát tahá za kratší konec. Nemá totiž dostatek odborníků, kteří by byli při jednání s Kapschem jeho zaměstnancům skutečnými protivníky na odborné úrovni.

Ťok se snažil problém nejprve půl roku řešit zakládáním různých pracovních skupin. Nakonec rozhodl o založení státní firmy Cendis, která měla mýtný tendr připravit. Do jejího vedení však dosadil nezkušené lidi v čele s Janem Chovancem, takže ministerstvo jen marnilo drahocenný čas.

Chovance navíc nemohla vystát řada ministerských úředníků, a proto se z mýta sám po pár měsících stáhl. Společně s ním měl mýto za ministerstvo dopravy řešit náměstek Ondřej Votruba, který později rezignoval a z ministerstva odešel. Nyní mýto spadá pod náměstka pro legislativu Jakuba Kopřivu.

4Antimonopolní úřad

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj nemá s Danem Ťokem dobré vztahy a prakticky na každé zakázce ministerstva dopravy se mu podaří nalézt procesní pochybení, kvůli němuž vypsaný tendr shodí.

Ťok mu občas sám nahraje. V říjnu například uzavřel bez vědomí vlády a bez otevřené soutěže smlouvu s firmou Deloitte na poradenství ohledně mýta, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ji minulý týden zrušil, a navíc ministerstvo pokutoval čtvrt milionem korun. Smlouva ale běží dál, protože rozhodnutí není ještě pravomocné.

Teď jde o malé peníze. Až se spustí boj o samotnou mýtnou zakázku, lze očekávat mnohem větší drama.

5Výmluvy

Největší problémem ministra Ťoka je, že místo aby problémy řešil, neustále odkazuje na chyby ostatních. Například minulý týden po rozhodnutí antimonopolního úřadu, aby bylo zastaveno plnění ze smlouvy se společností Deloitte, začal vyzývat policii, aby znovu prošetřila deset let starou smlouvu s Kapschem. Přitom státu tehdy s tendrem na mýto radila tatáž firma Deloitte, kterou si nedávno bez soutěže najal jako jediné odborníky na vyřešení současných problémů.

6Dál s Kapschem

Ťok před Vánocemi poprvé oficiálně přiznal, že se nestíhá ani soutěž na provoz mýtných bran, v níž by byl favoritem Kapsch. Podle nejoptimističtější varianty získá Kapsch smlouvu bez soutěže na další rok a čtvrt, maximálně na tři roky. Takové řešení je v rozporu s předchozími sliby vlády i hnutí ANO.

Pohled: Jak vidí problémy ministerstvo dopravy

Řešení problému mýta

Ministr Ťok přišel na ministerstvo dopravy v prosinci roku 2014, kdy byly zahájeny přípravné činnosti pro výběr nového mýtného systému. Přitom do konce smlouvy se stávajícím dodavatelem chyběly necelé dva roky. Otevřené výběrové řízení za tuto dobu nelze zákonnou cestou stihnout. Ministr Ťok už v březnu navrhl následující řešení:

  • Využijme toho, že stát vlastní stávající systém, a provozujme ho ještě pět let. Na provoz ale vysoutěžíme nového provozovatele.
  • Tímto krokem jednak ekonomicky využijeme toho, co jsme si jednou koupili, a jednak „si koupíme od firmy Kapsch čas na uspořádání řádného a transparentního otevřeného výběrového řízení na nový mýtný systém“.

Zpoždění kvůli vládě

  • Na vládě a v rámci diskusí o tomto návrhu jak v rámci koalice, tak s opozicí se tento návrh pohyboval několik měsíců, aniž se vláda nějak rozhodla. Nakonec vláda návrh přijala až v srpnu a se zkrácením doby provozu stávajícího systému z pěti na tři roky a s harmonogramem na výběr nového provozovatele.
  • Zkrácení doby z pěti na tři roky značně snížilo atraktivitu provozu stávajícího systému pro nový subjekt, a hlavně významně ubralo z času potřebného na kvalitní vypsání otevřeného výběrového řízení na nový mýtný systém.
  • Není vinou ministerstva dopravy, že na toto řešení je málo času a že je dosti komplikované vládní harmonogram dodržet. Je však jisté, že ministerstvo bude v konceptu pokračovat tak, aby nebyl ohrožen výběr mýta po skončení stávající smlouvy s firmou Kapsch, tedy po 31. prosinci 2016.

Zrušený tendr na projektového manažera

  • Tendr na projektového manažera byl zrušen po připomínkách orgánu dohledu, tedy buď se musel tendr zrušit, nebo by ho zrušil antimonopolní úřad.

Pokuta od antimonopolního úřadu kvůli výběru poradce

  • Aktuální rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže považuje ministerstvo dopravy za ne zcela standardní postup, má k tomu dostatek argumentů, a nadále tedy vychází z faktu, že rozhodnutí není pravomocné.

Pramen: ministerstvo dopravy

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.