Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Procházka supermarkety: zelené maso, prošlé saláty

  19:56aktualizováno  22:14
Reportéři MF DNES našli při namátkové kontrole v super a hypermarketech zkažené nebo prošlé potraviny. Riziko, že si nakupující donese domů jídlo, které je dobré pouze na vyhození, je poměrně velké.

Pardubický Lidl nabízel zelené maso do guláše. Zboží přitom podle data na obalu nebylo prošlé. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Jako důkaz, že mnohé obchody ponechávají v prodeji nepoživatelné zboží, není třeba hloubková kontrola, postačí letmá procházka několika pardubickými supermarkety.

V Globusu je možné v regálech objevit prošlé balíčky naloženého masa nebo lososa v aspiku. V Hypermarketu Albert nabízeli ve čtvrtek odpoledne několik krabiček norského salátu s krabí příchutí, které měly být staženy z regálů už o den dříve. "Není to žádná legrace, takový salát je rizikový, určitě bych si ho nekoupila,“ řekla zákaznice Jana Bibrová z Pardubic.

Ještě větší "zážitek“ přináší návštěva pardubické prodejny Lidl. Tam ve čtvrtek nabízeli výsekové maso do vepřového guláše v podivných odstínech - kuchař by musel být barvoslepý, aby se pustil do jeho zpracování. "Máte pravdu, je to divná barva, maso je zkažené. A tohle další je také nějaké rozteklé, je opravdu ošklivé. Hned ho stáhneme,“ reagovala prodavačka.

Její vedoucí se nechtěla k nálezu vyjadřovat, písemný dotaz na tiskovou mluvčí Lidlu zůstal během následujících tří dnů rovněž nezodpovězený.

Redaktor MF DNES objevil prošlý Norský salát v pardubickém hypermarketu Albert.

Přitom na obalu uvedená doba spotřeby masa z Polska nebyla překročena. Podezřelé je na něm ovšem již doporučení výrobce, aby ho zákazník po nechlazeném transportu autem domů ihned zkonzumoval. Kdo ale jezdí na běžný nákup s termotaškou?

Podobné zkušenosti s nakupováním má řada spotřebitelů. "Domů jsem si přinesl krupičkový tvaroh, vůbec se nedal jíst,“ řekl například zákazník pardubického Lidlu Pavel Brom.

"Minulý týden jsem si tady v Penny Marketu koupila sýr, který neměl být plesnivý, ale byl. Ale nereklamovala jsem ho, jen jsem ho omyla, oškrabala a dala psovi,“ řekla Alena Kuchyňková z Pardubic.

"V Globusu či v Kauflandu jsme koupili hořké krabicové mléko, museli jsme ho vylít,“ řekla Olga Jozifová z Pardubic.

"Zrovna minulý týden jsem tady v Bille objevila sezamové tyčinky, které byly z léta 2009,“ řekla Martina Petíková z Pardubic.

Prodavač Billy se ovšem právem brání, že je potřeba rozlišovat potraviny. Masné a mléčné výrobky skladované v chladicím zařízení a označené slovy "Spotřebujte do…“ se již prošlé prodávat nesmějí a také jejich konzumace se nedoporučuje. Ale ostatní potraviny s datem minimální trvanlivosti se prošlé prodávat smějí. Ovšem musí být oddělené od ostatních a označené jako prošlé.

Sedm dobrých rad inspektora zákazníkům

1. Kontrolujte datum použitelnosti či datum minimální trvanlivosti.
2. Zajímejte se o složení potravin.
3.Sledujte hygienu v prodejně, zejména funkčnost chladicích a mrazicích zařízení, kde se uchovávají potraviny, které vyžadují speciální podmínky.
4. Kupujete-li zboží ve slevě, zajímejte se o důvod slevy.
5. Nekupujte potraviny s porušeným obalem, potraviny neoznačené v českém jazyce.
6. Vyhněte se nákupům v obchodech potravin bez jakéhokoliv označení nebo potravin na stáncích či provozovnách, kde není vyznačen provozovatel stánku či provozovny.
7. Sledujte varování Státní potravinářské a zemědělské inspekce před nebezpečnými potravinami či nepoctivými provozovateli na webových stránkách této instituce http://www.szpi.gov.cz.
Zdroj: Martina Šmídtová tisková mluvčí SZPI

V každém případě na zákazníky čekají v prodejnách různé nástrahy a měli by sledovat, co nakupují. Kontrolovat datum použitelnosti či datum minimální trvanlivosti, přečíst si údaje o složení potraviny, sledovat úroveň hygieny v prodejně, zejména funkčnost chladicích a mrazicích zařízení.

Kupují-li lidé zboží ve slevě, měli by se zajímat o důvod slevy. V zásadě by také neměli kupovat potraviny s porušeným obalem, potraviny neoznačené v českém jazyce, potraviny bez jakéhokoliv označení nebo potraviny na stáncích či provozovnách, kde není vyznačen provozovatel.

Odstrašující případ řešil nedávno Nejvyšší správní soud, když s konečnou platností potvrdil obchodnímu řetězci Kaufland pokutu 200 000 korun za znehodnocené kuřecí masné výrobky v prodejně v Hradci Králové. Tyto potraviny měly porušené či znečištěné obaly, páchly a v některých byli červi a mušky.

Takové případy katastrofální hygieny, které končí například uzavřením provozovny, řeší inspektoři ale jen výjimečně. Drobné závady v hygieně však poměrně často.

Inspekce nedávno například pozastavila výrobu i distribuci lahůdkám v České Skalici, které dodávaly na trh Rumcajs salát s listeriemi anebo zakázala distribuci rozinek za to, že jeden z alergenů nebyl uveden na jejich obalu.

Stěžovat si na prodejce je možné nejen přímo u něj, ale i třeba u Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která provedla v Pardubickém kraji loni téměř dva tisíce kontrol a letos už 625 kontrol. Část z nich díky podnětům zákazníků.

"Nesplnění některého z požadavků právních předpisů bylo v Pardubickém kraji v loňském roce zjištěno u sedmi stovek kontrol. V roce 2009 inspektorát v Hradci Králové vedl s provozovateli z Pardubického kraje 120 správních řízení, v rámci nichž byly uloženy pokuty ve výši 1 154 000 korun,“ uvedla mluvčí SZPI Martina Šmídtová.

Udělování pokut však není jediný způsob trestu, jaký SZPI vůči provozovatelům potravinářských podniků používá. Někdy jim vzniká nemalá škoda prostě tím, že jim nějaké potraviny úřad zakáže uvádět do oběhu.

Billa prodávala prošlé naložené vepřové.

Nejen kvalita potravin však zaměstnává inspektory i nakupující. "Problémy s bezpečností potravin jsou výjimečné, naopak nám narůstá problém s klamáním spotřebitele. K tomu dochází v okamžiku, kdy se potravina vydává za něco, čím není, ať už tím, že je klamavě označena, nebo tím, že je v ní cenná složka nahrazena nějakou levnější,“ řekla Šmídtová.

SZPI vždy vydává varování před nebezpečnými potravinami či nepoctivými provozovateli podle aktuálních zjištění. Všechna je možno nalézt v tiskových zprávách na webu inspekce.

V poslední době například zahájila správní řízení s firmou NaturaMed Pharmaceutica. Lidé totiž z její nabídky mohli nabýt dojmu, že se objednáním výhodného balení nezavazují k žádným dalším nákupům. Ve skutečnosti se tím však stali členy abonentního programu a pravidelně každý měsíc jim bylo zasíláno další balení, ovšem již za plnou cenu.

reakce řetězců: Selhala kontrola

Při testu odhalené prošlé výrobky a zkažené maso jsou podle obchodníků ojedinělými selháními

"Litujeme toho. Při vybalování zboží selhala kontrola. V tomto případě pochybil jednotlivec," říká mluvčí Lidlu Sandra Kipeťová k nálezu masa, jehož místa až zelená barva působila skutečně odpudivě.

Pracovníci Lidlu prý okamžitě prověřili veškerý sortiment čerstvého masa na všech prodejnách. "Byl to ojedinělý případ. Vzorky jsme zaslali do zkušební laboratoře, abychom prověřili důvod nestandardního zabarvení čerstvého masa," řekla Kipeťová.

Výsledky zatím nejsou známy, Zástupci Lidlu však tvrdí, že v balíčku byl špatný poměr plynu v ochranné atmosféře.

Také v Globusu se pochybení týkalo masa. "Co se týče nakládaných sleďů, to nás mrzí, šlo jednoznačně o lidské přehlédnutí. Bohužel k naloženému masu se nemůžeme vyjádřit, protože neznáme jeho původ, ale předpokládám, že se nejedná o maso z našeho řeznictví, ale o dodavatelský výrobek," řekl marketingový ředitel Globusu Boris Malý.

Na selhání zaměstnance se odvolává Albert. "Velmi se omlouváme zákazníkům za vzniklé pochybení pracovníka naší prodejny, ke kterému došlo při každodenní kontrole zboží nabízeného v regálech," uvedl v tiskovém prohlášení Libor Kytýr, PR zástupce supermarketů a hypermarketů Albert.

"Okamžitě jsme prověřili všechny obdobné výrobky v dané prodejně a přijali opatření pro zamezení podobné situace do budoucna," ujistil. Dodal, že pokud mají zákazníci Alberta pochyby ohledně nabízených výrobků, mohou kontaktovat bezplatnou linku 800 402 402.

Mediální agentura Donath-Burson-Marsteller, která zastupuje Billu, se k záležitosti dosud nevyjádřila. Vzkázala, že tak učiní v úterý.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.