Prodáme letiště, Budvar a ČSA, líčí plány vlády Fuksa

  2:19
Pan Privatizace. Vítězství ODS ve volbách vyneslo dlouholetého člena strany a bývalého starostu Příbrami Ivana Fuksu do ostře sledované pozice. Jako první náměstek ministra financí Miroslava Kalouska (KDU-ČSL) bude v následujících měsících řídit miliardové prodeje posledních státních gigantů.

Náměstek ministra financí Ivan Fuksa dostal na starost privatizaci státních majetků. | foto: Lukáš Táborský

ODS kritizovala předchozí vlády, že netransparentně prodávaly státní majetek. Vy jste se zatím také nepředvedli – nejasnosti jsou kolem prodeje sedmi procent ČEZ i nákladového terminálu ČSA. Už je možné říct, kdo stojí za firmou Central European Handling, která terminál koupila?
Ne, protože si to dotyčný subjekt nepřeje. Já to nepovažuji za nic neobvyklého. Až budou podepsány smlouvy a subjekt bude mít byznys jistý, tak určitě všechno zveřejní.

Nemají daňoví poplatníci právo vědět takové informace dřív, než jsou podepsány smlouvy?
Daňový poplatník nemůže plošně rozumět všem obchodním vztahům. Co je pro něj nejsrozumitelnější, je nabídková cena. A tady vyhrála firma, která nabídla nejvíc. To je nejpodstatnější informace.

Říkáte, že si to subjekt nepřál. Ale pravidla jste přece stanovovali vy. A mohli jste říct: Podívej, my jsme stát, musíme se chovat maximálně otevřeně, a jestli do toho s námi chceš jít, musíš to respektovat.
Hlavní požadavek státu byl, že když se bude cargo privatizovat, bude prvořadá co největší výtěžnost. A to se skutečně stalo. Já výběrové řízení na prodej carga považuji za naprosto transparentní.

Vítězná firma sídlí v soukromém bytě na sídlišti, vznikla měsíc po vyhlášení výběrového řízení a její majitel s médii vůbec nekomunikuje. To nepůsobí moc dobře.
Já se vás zeptám obráceně. V té soutěži byli lídři na evropském trhu, kteří jsou velmi kvalitní a mají dobré renomé. Dva vůbec nepodali nabídku, další dali méně než CEH. Co jsme měli udělat? Vybrat firmu, která dala nabídku o dvě stě milionů lacinější a ošidit státní rozpočet?

Já nekritizuji to, že jste vybrali nejvyšší nabídku. Jen nechápu, proč nemůžete otevřeně říct, kdo to bude financovat a co má za plány.
Tohle není náš úděl. Náš úděl je vybrat subjekt, který nabídl nejvyšší cenu a který nám bude garantovat, že se cargo bude dobře rozvíjet. Až budou podepsané patřičné dokumenty, můžeme se teprve ptát, jaké mají finanční zdroje a co mají za plány.

Neměli byste právě tohle vědět dopředu?
Dozorčí rada to ví. Já samozřejmě také, stejně jako pan ministr.

Takže chápete, proč vítězná firma nemá normální sídlo a vznikla až měsíc poté, co byla soutěž na cargo vyhlášena?
Bylo mi vysvětleno, proč to tak bylo. Ale já znovu opakuji, že pokud bychom měli být takhle přísní vůči těmto postupům, které mohou vzbuzovat pochybnosti, tak by nám nezbylo než této firmě poděkovat, vyloučit ji z výběrového řízení a neprivatizovat. Anebo vybrat subjekt, který skončil na druhém místě, a stát tak připravit o desítky milionů korun. Podívejte, výběrové řízení skutečně proběhlo v pořádku. Neorganizovali ho amatéři, ale experti.

Připravovala ho firma CA IB, která je kvůli svému angažmá v jiném případu týkajícím se státní pošty vyšetřována policií. Odešlo přes ni z nejasných důvodů dvě stě milionů korun na zahraniční zjevně mrtvou firmu.
To je věc, která může způsobovat různé pochybnosti. Ale je věcí managamentu ČSA, jakého poradce si najde. Pokud je pravda, co říkáte, tak je to nepříjemné a moc vhodné to není.

Mluvil jste o ceně, kterou Central European Handling nabídl. Zatím nebyla zveřejněna, podle všeho je ale nečekaně vysoká (podle neoficiálních informací to je 763 milionů – pozn. red.). Taky vás tak překvapila?
Ta cena překvapila úplně všechny. I proto jsme oddálili valnou hromadu a vyžádali si od ČSA další dokumenty. Potřebovali jsme důkladně prozkoumat, zda je ta nabídka ekonomicky reálná a není to nějaká časovaná bomba. Ta cena je skutečně pro stát velmi slušná.

Vaše vláda chystá privatizace za stovky miliard. Budete v těch největších obchodech trvat na tom, aby se maximum informací zveřejňovalo od samého počátku, a ne až poté, co se podepíše smlouva s vítězem?
Záleží na tom, jaký podnik se bude privatizovat a jestli stát bude v pozici, že si bude moci vybírat mezi kupci a diktovat si podmínky. Jsou subjekty, které potřebujeme zprivatizovat, nejsou to bohaté nevěsty, a tím pádem si nemůžeme moc diktovat.

To platí pro jaké podniky? Nebudu konkrétní.

A koho vidíte jako bohaté nevěsty?
Jednoznačně to je Letiště Praha, Budějovický Budvar a pravděpodobně to bude i Česká pošta.

Takže u nich budete trvat na tom, aby o prodeji bylo co nejvíce informací od samého začátku?
Já osobně můžu trvat, na čem budu chtít. Rozhodující bude názor vlády. Jasné ale je, že koupit jeden hangár na letišti, anebo sít poštovních služeb je rozdíl a nedovedu si představit, že by do takové soutěže šla neznámá firma, i kdyby měla za zády DHL. Jde o desítky miliard korun majetku, takže ten subjekt bude muset mít od počátku čitelné renomé.

Už máte nějaký privatizační rozvrh? Víte, co všechno budete prodávat?
Letiště Praha, ČSA. Pak je to samozřejmě Budvar, Česká pošta, i když tam se určitě nebude prodávat stoprocentní podíl. Jak víte, vláda už schválila prodej nákladní dopravy Českých drah, a pak je to celá řada drobných účastí v řadě podniků.

Chtěli jsme urychlit prodej karlovarského hotelu Thermal, který dvanáct let blokují soudní spory. Bohužel firma, s níž jsme ve při, nedávno podala další žalobu. Pro vládu v současné době připravujeme souhrnný materiál, co všechno by v následujících čtyřech letech připadalo k privatizaci. Ve velmi obecné rovině se bavíme i o privatizaci ČEZ. Spíše tedy o čase, kdy by měla případně přicházet v úvahu další privatizace ČEZ.

Padají konkrétní termíny?
Nepadají. V této fázi chce mít vláda jasný přehled o tom, jaké má ČEZ akvizice v zahraničí, jaká je reálnost návratu tohoto byznysu a v jakémčase. Ekonomičtíministři chtějí dát jasnou strategii dalšího rozvoje ČEZ, protože se nabízí i další možné akvizice na relativně přátelských trzích. Ale také je otázka, jestli není ČEZ již příliš rozkročen.

Jak daleko jste s přípravou prodeje letiště?
Teď zakládáme pracovní týmy, které budou privatizaci připravovat. V průběhu by měl jít na vládu první informativní materiál o možných variantách prodeje. Pak budou najmutí poradci a pak se zpracuje finální materiál s jasným zadáním o privatizaci.

Bude u těchto prodejů rozhodovat jen to, kdo nabídne nejvyšší cenu? Nebo se budou posuzovat i další kritéria?
Ve většině případů to bude nejvyšší cena za předem daných strategických podmínek. Například u Budvaru se pravděpodobně bude garantovat česká značka a tradiční technologie. U některých bohatých nevěst, jako je třeba Letiště Praha, bych ale doporučoval stanovit minimální cenu, pod kterou nepůjdeme.

Už víte, kolik byste za to všechno mohli dostat peněz?
Máme několik expertiz, které se rozcházejí tak o patnáct dvacet procent. Ale přesná čísla vám neřeknu, protože to jsou cenotvorné informace. Například v případě ČSA stačí drobné zakolísání v evropské letecké dopravě a cena může letět dolů i o osmdesát procent.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...