Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Prodej aut v Evropě v červnu poprvé za 14 měsíců stoupl

  • 4
Automobilovému průmyslu se zřejmě blýská na lepší časy. Prodej nových osobních aut v Evropě se v červnu meziročně zvýšil o 2,4 procenta na 1,462 milionu vozů. Zaznamenal tak první nárůst za 14 měsíců. Oznámilo to dnes sdružení výrobců automobilů ACEA.

V červnu loňského roku automobilový trh meziročně klesl o 7,9 procenta. Za celý první půlrok letošního roku se prodej v důsledku hospodářské krize snížil o 11 procent na 7,426 milionu vozů.

Evropský prodej české automobilky Škoda Auto se v červnu zvýšil o 7,1 procenta na 48.166 vozů, v pololetí však klesl o 3,5 procenta na 247.671 vozů.

Podle sdružení stojí za příznivým výsledkem šrotovné, tedy finanční příspěvek na nový vůz výměnou za starý, které bylo zavedeno ve více než deseti členských evropských zemích včetně sousedního Slovenska. - čtěte Prodeje aut na Slovensku jsou díky šrotovnému rekordní, vede je Škoda

O zvýšení se zasloužilo Německo

V západní Evropě bylo nově registrováno 1 382 nových vozů, což je o 4,6 procenta více než loni v červnu. Nejvíce se o to zasloužilo Německo, kde se prodalo o 40,5 procenta více vozů. Následovala ho Itálie (+12,4 %), Francie (+7 %) a Rakousko (+ 4 %).

Prodej nových aut naopak klesal ve Španělsku (-15,9 %) a Velké Británii (-15,7 %).  Za prvních šest měsíců letošního roku zaznamenaly nárůst pouze Německo (+ 26,1 %) a Francie (+ 0,2 %).

V nových členských zemích EU se v červnu prodej propadl o více než čtvrtinu na 79 670 vozů. V České republice nicméně podle sdružení ACEA stoupl o 18 procent na 16 284 vozů a na Slovensku dokonce o 57 procent na 10 355 vozů.

Za první půlrok ale Češi kupovali méně aut než v předchozím roce. Prodej se propadl o 12,4 procenta na 92 100 vozů. Prodalo se sice víc osobních aut, výrazný pokles však zaznamenala kategorie lehkých užitkových vozů. - čtěte více o českém automobilovém průmyslu

Celosvětovou poptávku po automobilech zasáhla finanční krize, která vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Výroba automobilů v zemích EU tak v prvním čtvrtletí klesla o 35 procent na 3,4 milionu vozů.