Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Prodej ČSA začíná, zájem má Travel Service

  12:34aktualizováno  13:09
Vláda oficiálně posvětila privatizaci Českých aerolinií, která může hodně ovlivnit nejen jejich budoucnost, ale i výnos z prodeje pražského letiště. Samotný prodej právě začal. Vítěz, který vzejde z dvoukolového tendru, by měl být znám do konce září. Očekávaný výnos je až 5 miliard korun.
Dříve chtěly ČSA koupit Travel Servis, teď se situace obrátila.

Dříve chtěly ČSA koupit Travel Servis, teď se situace obrátila. | foto: ČSA

"Privatizace je nezbytná, protože České aerolinie bez silného strategického partnera dlouhodobě nemohou čelit všem hrozbám vnějšího prostředí," komentoval prodej prezident Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar.

Hlavním kritériem bude cena, firmy musí zaručit, že zůstanou národním či evropským dopravcem a hlavním letištěm bude i nadále Ruzyně. Výnos z privatizace očekávali už dříve ministři mezi třemi až pěti miliardami, otázkou však zůstává, jak cenu ovlivní současná letecká krize.

Zájem mají islandské a ruské aerolinky

Jasněji už začíná být i o konkrétních zájemcích. V materiálech pro vládu se ministerstvo financí zmiňuje dokonce o dvou konkrétních firmách, a to o islandských Icelandair, kterým v Česku patří Travel Service, a ruských aeroliniích Aeroflot. Stát nastavil podmínky pro účast v privatizaci tak, aby je tyto podniky mohly splnit.

Icelandair už dříve MF DNES potvrdil zájem o ČSA. "Privatizace se zúčastníme, pokud bude vyhlášena," řekla mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková. Travel Service Islanďané vlastní z více než poloviny, nedávno však svůj podíl snížili ve prospěch původních českých majitelů.

Travel Service může splnit i podmínku "národního nebo evropského dopravce", která znamená, že nejméně 51 procent firmy musí být v rukou firem z EU.

Ruzyně zůstane domovským letištěm ČSA

Island sice není členem EU, ale je ekonomicky přidruženou zemí. Tuto podmínku lze však obejít. Dokazuje to případ privatizace maďarského Malévu, kde sice získali maďarští investoři 51 procent, ale firmu jejich prostřednictvím ve skutečnosti ovládá ruský miliardář Boris Abramovič.

Pokud by Travel Service uspěl, byla by to paradoxní situace: původně ho chtěly za šéfování Jaroslava Tvrdíka koupit právě České aerolinie.

Prodej Českých aerolinií nabral menší zpoždění kvůli výběru poradce pro prodej, tím nakonec je konsorcium firem Deloitte Advisory/CMS Cameron McKenna.
Nový majitel se bude vybírat ve dvou kolech: v prvním se bude muset zavázat, že Ruzyně zůstane domovským letištěm ČSA a že do aerolinek bude investovat, ve druhém bude rozhodovat už jen nejvyšší nabídka.

Privatizace ČSA ovlivní i výnos z prodeje Ruzyně. Čím větší rozvoj přinese nový majitel aerolinkám, tím větší bude provoz na Ruzyni. Státu patří v ČSA 92 procent.

Mělo Česko s privatizací ČSA počkat?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 11:00 20. ledna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano 3360

Ne 447

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

True Gault
Aplikace vytvoří pomocí skenu nohou dokonale padnoucí lodičky

Dámské boty na podpatcích už nemusí být nepohodlné. Newyorský start-up True Gault představil vůbec první aplikaci pro iPhone, která naskenuje nohy a vytvoří...  celý článek

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.