Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Po mobilech a módě nábytek. Víc než polovina Čechů ho nakupuje on-line

  • 8
Zkušenost s nákupem nábytku on-line má už podle průzkumu většina Čechů. Vidět to je i na specializovaných internetových prodejnách, jejichž obrat skokově roste. Otázkou je, jak trh ovlivní avizovaný vstup giganta IKEA.

E-shopu Bonami, který prodává hlavně designové doplňky do domácnosti, se loni dařilo. Tržby mu vzrostly na dvojnásobek a přesáhly čtvrt miliardy korun. „Letos chceme překonat hranici půl miliardy korun,“ neskrývá smělé plány spoluzakladatel Bonami Václav Štrupl.

Pomoci k tomu má větší zaměření na nábytek. Ten sice prodávalo Bonami i dosud, nyní ale chce znásobit počet položek. A plánuje tak utržit letos sto milionů korun pouze za tuto kategorii.

E-shopy v Česku loni utržily 81 miliard

Za jeden rok se podle Asociace pro elektronickou komerci v českých e-shopech protočí 81 miliard korun. Většina tržeb se však týká výpočetní techniky a elektroniky.

Například e-shopy Alza.cz nebo Mall.cz přebijí v ročních tržbách Datart nebo ElectroWorld. O poznání později začal podobný proces s módou a v posledních měsících se rozjíždí i na trhu s rychloobrátkovým zbožím (více jsme psali zde).

V obou těchto případech ale zatím tvoří on-line prodeje nepatrný zlomek celého trhu. Rostou výrazně rychleji než trh jako celek.

Původně si přitom Bonami takové ambice vůbec nedělalo. Zakladatelé firmy spoluvlastněné investorskou skupinou Miton chtěli vytvořit web, který by sbíral a srovnával nabídky jiných on-line prodejců a zákazníky k nim posílal. „Zjistili jsme ale, že není moc co agregovat. Tak jsme se do toho pustili sami. První roky jsme si ověřovali na užším sortimentu provoz a logistiku, a teď se do toho chceme pustit naplno,“ říká Štrupl.

Zkušenost má víc než polovina Čechů

Prodej nábytku on-line se opravdu v Česku, na rozdíl třeba od výpočetní techniky nebo elektroniky, ještě zdaleka nerozjel naplno. Podle Štrupla zatím e-shopy z 35miliardového ročního trhu ukrajují maximálně deset procent. Optimističtěji vidí trh šéf analytické společnosti Acomware Jan Penkala. „Podíl e-shopů na obratu maloobchodu v segmentu nábytku se pohybuje mezi dvaceti a třiceti procenty,“ tvrdí.

Zákazníků, kteří mají s nakupováním nábytku on-line zkušenost, přibývá. Podle výsledků studie společnosti GfK Czech v roce 2011 uvádělo nákup tohoto sortimentu na internetu 38 procent zákazníků, v roce 2015 to už bylo 51 procent.

Internetový trh s nábytkem je však výrazně rozdrobený. Svědčí o tom i fakt, že e-shop Nejlevnejsinabytek.cz, který se sám označuje za jedničku českého internetu, loni utržil podle slov jednatele Jaroslava Smolky 140 milionů korun.

I když to znamenalo meziroční růst o 44 procent, stále je to jen necelých pět procent největšího kamenného prodejce, svédské IKEA. Ta za účetní rok končící srpnem 2015 utržila skoro 8,5 miliardy korun. Právě IKEA však shodou okolností v Česku on-line neprodává, což by se však mělo brzy změnit.

E-shop IKEA se v Česku zatím odkládá

V rozhovoru pro Bloomberg loni v prosinci globální šéf firmy Peter Agnefjaell uvedl, že na zbylých trzích spustí IKEA on-line prodej letos či příští rok. A neslibuje si od toho málo: do roku 2020 chce generovat desetinu tržeb právě z e-shopu.

Nábytek levněji

On-line prodejci nabízí za nákup tzv. „vratné peníze“. Levněji lze nakoupit např. u MT-nabytek.cz nebo na NejlevnejsiNabytek.cz.

Kdy ale IKEA e-shop v Česku skutečně rozjede, zatím nechtějí prozradit ani její tuzemští zástupci. Záviset bude podle nich na výsledcích testování nové technické platformy ve Velké Británii a v Irsku. „Projekt spuštění e-shopu se tak v České republice posouvá na později, přesný termín však v současné chvíli potvrdit nemůžeme,“ říká regionální projektový manažer IKEA Daniel Fuksa.

U IKEA zároveň dlouhodobě analytici ukazují na jednu nevýhodu, a tou je její obchodní model. Ten staví na velkých nákupních halách na periferii, kde si sami zákazníci vybírají ze skladu stavebnice a ty si pak doma složí. Do on-line prostředí ho prý bude obtížné převést.

Na webu se matrace vyzkoušet nedá

Některé velké řetězce, například Asko, Jysk nebo Möbelix, se už přesto do on-line prodejů v Česku pustily. Spolu se specializovanými e-shopy a menšími nezávislými výrobci, kteří prodávají i on-line, tvoří základnu zdejšího trhu.

Čistě on-line prodejci, kteří nemají žádný showroom, potom mají jinou zjevnou nevýhodu. Ta napadne asi každého, kdo někdy zavítal do větší prodejny. Přes sebelepší webovou prezentaci se nedá poležet na matraci, pootevírat dvířka do kredence nebo pročesat vlákna v koberci.

Podle šéfa Nejlevnejsinabytek.cz to však lze překonat, což dokazuje na sortimentu, který si u nich lidé objednávají. „Nejvíce se u nás dlouhodobě prodávají obývací stěny, sedací soupravy, pohovky, kuchyně a skříně,“ vypočítává Smolka.

Podle průzkumu GfK jsou úplně nejprodávanější položky této kategorie v Česku dětský nábytek, ložní prádlo, postele a matrace.