Toto číslo však zahrnuje pouze prodej v obchodech, nikoli v restauracích.
A pokud jde o tržby, je pokles kvůli přívalu levnějších vod ještě větší.
"Považuji pokles za celkem normální, vezmeme-li v úvahu, že se nabídka nápojů různého typu v posledních letech značně rozšířila," říká majitel Karlovarských minerálních vod a Dobré vody Antonio Pasquale. Jeho konkurent, společnost Alphaduct, které patří značka Korunní, nevidí menší spotřebu balené vody tak strašně.
"Loni to přičítám špatnému létu, ale jinak nejsou poklesy tak dramatické," říká Jozef Gemeľa, člen vedení Korunní.
Značkové výrobce ohrožují i privátní značky
Významným hráčem na trhu se zejména v posledních dvou letech staly levné vody prodávané pod značkami obchodních řetězců. "Privátní značky tvoří v nabídce vod asi jedenáct procent," říká za obchod Makro Markéta Světlíková.
Cena těchto vod se pohybuje od dvou do čtyř korun a pro značkové výrobce představuje velkou konkurenci. "Od chvíle, co byly uvedeny na trh tyto výrobky, se náš růst zastavil," říká Pasquale.
Na trhu se navíc objevují další hráči. V roce 2004 přišla se svojí vodou Rajec společnost Kofola a prodeje si pochvaluje.
Konkurencí je i voda z kohoutku, kterou začaly vodárny propagovat i v reklamě. Sami výrobci se snaží stagnaci a poklesu prodeje čelit hlavně tím, že neustále vymýšlejí nové příchutě nebo vylepšují tvar či uzávěry lahve.
O Poděbradku bude boj
Kromě Mattoni, Dobré vody a Korunní patří do pětky největších výrobců Poděbradka. Právě o ni se letos strhne boj. Pasquale v prosinci znovu požádal antimonopolní úřad o povolení se s Poděbradkou spojit. Má k tomu dobré důvody, protože nový šéf Martin Pecina už se dříve vyslovil, že by se na tuto fúzi díval jinak než jeho předchůdce.
Zájem má však i vlastník Korunní, firma Alphaduct. "Pan Komár (majitel společnosti) uvažuje o nabídce na odkup Poděbradky," říká jeho kolega z vedení Jozef Gemeľa. Podle konkurentů by spojení Mattoni a Poděbradky trh výrazně ovlivnilo. "Mohli by si dělat co chtějí. Došlo by ke zdražení," říká Gemeľa. Už dnes je podle něj Mattoni v diskontech, kde nejsou jiné značky, dražší než v supermarketech, kde jsou i další výrobci.
Námitky už dorazily i na antimonopolní úřad. "Týkají se posílení dominantního postavení Karlovarských minerálních vod, jejich vyjednávací pozice, značky," říká mluvčí úřadu Kristián Chalupa.