České cestovní kanceláře se totiž liší v tom, co všechno zahrnou do základní ceny zájezdu, a co zahrnou pod různě nazývané příplatky. V konečném součtu se cena ve stejném hotelu může lišit i o dvacet procent.
„Vytváří to zmatek pro klienty i pro nás, rozhodně s tím nejsme spokojeni. Byli bychom rádi, kdyby ta cena byla kompletní. Klienti to příliš nechápou,“ říká Michal Tůma ze společnosti Invia.cz, která na internetu prodává zájezdy tuzemských cestovek.
Jeden ilustrační příklad: hledáte letecký zájezd do Řecka na poslední chvíli a co nejlevněji. Základní cena 4990 Kč se u cestovky Viamare navýší kvůli příplatkům na 7030, u Firo na 8320 včetně povinného pojištění, Fischer vychází na 8370.
V nabídce internetových prodejců přitom budou všechny nabídky srovnané na prvním místě, protože slibují nízkou základní cenu. Cestovka, která uvede konečnou cenu, proti konkurenci v takovém srovnání ztrácí.
„Je přece na každém, aby si porovnal celkovou cenu zájezdu a pak se rozhodl,“ uvedl ke srovnání cen mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.
Příplatky jsou zlatý důl
Pro kanceláře, které loni zažily rekordní rok, se poplatky a příplatky staly běžným způsobem, jak z klientů dostat další peníze.
"Když jsem začínal před deseti lety s cestovním ruchem, polovina cestovek neměla žádné příplatky. Teď je mají prakticky všechny a tvoří až třetinu ceny zájezdu,“ říká jeden z prodejců zájezdů, který si přál zůstat v anonymitě.
Například při letech do Řecka zaplatíte za povinné příplatky k základní ceně od nuly do téměř 3500 korun. Různě stojí palivové příplatky i letištní taxy. Někdy nejsou v základní ceně služby delegáta, některé cestovky přirážejí jinde dobrovolné cestovní pojištění.
Cestovky argumentují tím, že příplatky zavedly hlavně kvůli nestálým cenám leteckého paliva. Palivové příplatky však stouply za poslední dva roky mnohonásobně více než cena ropy.
Podobná taktika by například na německém trhu už neobstála. Přestože to zákon nenařizuje, inzeruje drtivá většina tamějších kanceláří plné ceny včetně všech příplatků.
Tuzemským cestovkám takové chování zatím žádný zákon nepřikazuje, i když se spotřebitelské organizace domnívají, že jsou jejich současné postupy protiprávní.
"Jsme přesvědčeni, že už nyní firmy porušují zákon. Například tím, že jde o klamavou reklamu,“ říká právnička Sdružení na obranu spotřebitelů Klára Přikrylová.
Velké cestovky jako Fischer o tom zatím neuvažují. „Budeme je uvádět, pokud to bude stanovené zákonem a budou tak muset postupovat všechny subjekty na trhu,“ dodal Plovajko.
Přesto se objevují první kanceláře, které ukáží plnou cenu za dovolenou. „Chceme být slušní, proto uvádíme plné ceny. Sice nás to ve srovnání s jinými zatím spíše znevýhodňuje, ale klienti to snad ocení,“ říká majitelka CK West Holiday Vendula Košatová.
Ke změně dochází i u prodejců letenek: sdružení Travel Alliance spustilo nedávno na portálu www.poctiveletenky.cz prodej letenek za plné ceny.
Čarování s příplatkyCena povinných příplatků při let. dovolené v Řecku Exim Tours 3453 Fischer 3380 Firo Tour 3330 Čedok 3130 Viamare 2040 Pradok 1880 VTT 790 West Holiday bez příplatku Pozn.: Fischer zahrnuje automaticky příplatku cestovní pojištění; u ostatních je uvedené, pokud je cest. poj. povinné Pramen: nabídky cest. kanceláří k 21. 5. 2007, týdenní letecký zájezd, www.last.cz |