IKEA - ilustrační foto.

IKEA - ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Prodejce nábytku Ikea kvůli krizi zlevňuje

  • 9
Švédský řetězec obchodních domů s nábytkem Ikea celosvětově zpomaluje expanzi, v Česku zlevní, přestane šetřit na prodavačích a nebude zákazníky nutit jezdit pro zboží do svých skladů.

Ikea plánuje rozšířit, případně logisticky vylepšit své obchody na pražském Zličíně, na Černém Mostě a v Ostravě. Čtvrtá česká Ikea, v Brně, už má přestavbu za sebou, prodejní plochy zdvojnásobila. Další na řadě je Zličín, kde řetězec opustí nynější budovu, pronajme ji jiným zájemcům a přesune se o pár stovek metrů jinam.

Nová Ikea bude s 42 tisíci metry čtverečními po Dánsku druhá největší v Evropě, investice vyjde na 2,5 miliardy Kč. "Chceme, aby si zákazník mohl zboží odvézt rovnou z obchodu a nemusel jezdit do externího skladu," slibuje zákazníkům větší komfort Andrew North, manažer pro region Česka, Slovenska a Maďarska. Ikea zamýšlí v Česku postavit ještě několik obchodů, ale zatím kvůli obavám z konkurence neprozradí, ve kterých městech.

Finanční krizi šéf společnosti Anders Dahlvig prezentuje jako příležitost být výkonnější a vypěstovat si náskok před konkurencí. Obchody Ikea po celém světě zažívají pokles prodejů, nejsilněji v USA a v Británii.

V Americe klesl počet zákazníků v průměru o desetinu. Lokální prodejny skandinávského nábytkáře proto lákají na snídani zdarma a na zlevňování. "Priorita je přilákat zákazníky, pokračujeme v agresivních prodejních cenách," říká Dahlvig.

V souvislosti se zvolením Baracka Obamy americkým prezidentem se obává nového ochranářství. Jediný způsob, jak se tomu může prodejce bránit, je lobbing. "S evropskými komisaři na toto téma diskutujeme, snažíme se zabránit vzniku obchodních bariér," vysvětluje.

Obchody zlevní i v České republice

V Česku se podle něj krize zatím na prodejích příliš neprojevila, nicméně i zde se lidé rozhlížejí po výhodných cenách více než obvykle. Ikea zde letos zlevní v průměru o tři procenta. Může si to dovolit, inflace přestala tlačit na zvyšování platů, cenu materiálu a jeho zpracování.

Změní se něco na tom, že například kožené pohovky a další zboží jsou dnes v Ikee v Německu nebo v Rakousku o poznání levnější než u nás? "Naše cenová politika je mít vždy nejlepší cenu na lokálním trhu, ale ceny v jednotlivých státech se liší," reaguje výkonný šéf firmy.

Nejlevněji prodává Ikea nábytek zřejmě v Číně, kde část zboží také vyrábí. Avšak i tam došlo k dramatickému poklesu, lidé posledních několik měsíců nakupují mnohem méně.

"Pozitivum současné ekonomické situace je, že všechny společnosti se teď soustředí na to, co je důležité pro zákazníka," myslí si Dahlvig. V době, kdy lidé s koupí váhají víc než jindy, dá víc práce je o útratě přesvědčit. Přispět k tomu mohou například bezchybné služby, minimální fronty u pokladen, čisté a čerstvé výrobky, správné cenovky u zboží nebo více prodavačů v obchodě.

Češi mají zpravidla zkušenost, že najít v Ikee mezi regály zaměstnance, který poradí, vyžaduje trpělivost. To by se nyní mohlo změnit. "Sice jsou to náklady navíc, ale když se vám tímto způsobem podaří prodat víc, rychle se to vrátí," říká Dahlvig.

Anders Dahlvig (51)

Švéd Dahlvig šéfuje švédskému prodejci nábytku Ikea 10 let, pro firmu začal pracovat už v roce 1983. Do Česka se přijel na prodejny podívat potřetí. Za slabost i sílu švédských manažerů považuje jejich pověstnou snahu vždy dosáhnout konsenzu, kdy při rozhodování musí být všichni pro. To někdy zdržuje, na druhou stranu mohou mít všichni dobrý pocit, že prosadili svůj názor. V Česku vlastní Ikea čtyři obchody a už má vyhlédnutá místa pro další. Loni zde zvýšila prodeje o 17 procent na 6,5 mld. Kč, do jejích obchodů přišlo deset milionů Čechů. "Za 10 let už u Ikey zřejmě nebudu, ale na důchod bude ještě brzo," říká Dahlvig.

Kromě toho plánuje řetězec stálým zákazníkům poskytnout ve spolupráci s některou karetní společností tzv. cobrandované platební karty, s nimiž vyjdou nákupy v Ikee a v některých dalších obchodech levněji. Výhledově pak zvažuje přijít se zvýhodněnými službami mobilního operátora, ve hře je však i životní pojištění.

Franšíza na Islandu Ikea staví svou image na ekologii. Naposledy zavedla například místo plastových balicích fólií fólie z kukuřičného škrobu a u dřevotřískových desek trvá na polovičním obsahu formaldehydu, než dovoluje legislativa EU. Od podzimu bude prodávat už jen úsporné žárovky. Tím se snaží být o pár kroků před Evropskou unií, která definitivní konec klasických žárovek ohlásila na rok 2012.

Firma už loni oznámila, že zpomalí celosvětovou expanzi z 25 na 15 obchodů ročně. "To nesouvisí s ekonomickou krizí, rozhodli jsme se tak před dvěma třemi lety. Potřebujeme zpomalit a soustředit se na kvalitu výrobků, servis zákazníkům a školení zaměstnanců," vysvětluje Dahlvig.

Rozšiřovat se řetězec bude mimo jiné do bývalých zemí Sovětského svazu, například do Kazachstánu. Ikea tam dnes s předstihem nakupuje půdu. Nějakou dobu však bude ještě trvat, než tamní kupní síla dozraje a dojde na otevření obchodního domu. Jsou však nové trhy, kde už je k otevření Ikea blízko. Příkladem je Ukrajina, Srbsko či Chorvatsko.

V Rusku, kde má desítku obchodů, se každé nové otevření zdrží kvůli byrokratickými problémům. Není prý však pravda, že Rusové čekají na úplatek, který Ikea odmítá zaplatit, jak se spekuluje. "Problémy jsou normální součástí diskuse s úřady, dohadujeme se s nimi ohledně přístupových cest, dodržení požárních předpisů a podobně," říká manažer.

Ikea rozšiřuje své působení nejen vlastními investicemi, ale i prodejem franšíz, tedy licencí. Z celkového počtu poboček je franšíz desetina, převážně ve východním Středomoří, Malajsii, Singapuru a v budoucnu i v Thajsku. "S teplým podnebím to nemá co dělat, jedna Ikea je také na Islandu. Ta zřejmě zažívá dost těžké časy," poznamenává šéf Ikey.