Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodejci letenek nabízejí automaticky pojištění. To ale podle EU nesmí

  18:54
Prodejci letenek porušují předpisy tím, že podněcují zákazníky také ke koupi pojištění, které si neobjednali. Přikoupení pojištění se totiž ve webových rezervačních formulářích často "zaškrtává" automaticky, což však evropská pravidla zakazují.
Ilustrační snímek.

Prodejní provize nesmí být zahrnuta v ceně letenky jako poplatek. | foto: Profimedia.cz

Informoval o tom spotřebitelský časopis dTest, který zároveň vyzval největší prodejce letenek, tedy společnosti Student Agency, Asiana a Čedok, aby se zdrželi údajné protiprávní činnosti a své nabídky v e-shopech přizpůsobili nařízení Evropského soudního dvora.

Největší tuzemští prodejci však popírají, že by současná praxe měla manipulativní charakter. Lidé si prý rovněž nestěžují.

"Minulý týden vydal Evropský soudní dvůr rozsudek, kterým sjednotil výklad nařízení, a prohlásil, že zákazník se musí sám výslovně rozhodnout, zda doplňkovou službu zakoupí. Prodejce tedy nesmí tuto možnost automaticky přidávat," řekl právní poradce dTestu Miloš Borovička. Podle něj je na tuzemských webech přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem.

Provize není poplatek

"Dalším nešvarem je zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem, což považujeme za zcela nesprávné a netransparentní," dodal.

Podle majitele společnosti Asiana Alexeje Litvina je ta část rezervace, při které se klient rozhoduje o nákupu letenky, jasná a srozumitelná. Bez vyjádření souhlasu, respektive nesouhlasu nemůže klient rezervaci letenky dokončit.

Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, jehož prostřednictvím Asiana letenky prodává, společnost rozhodnutí soudu zaznamenala a připravuje alternativní řešení. V čem ale bude spočívat, firma nesdělila.

O změnách v dosavadní praxi naopak neuvažuje Čedok. "V této fázi zatím nic měnit nebudeme," uvedl mluvčí společnosti Tomáš Brejcha. Čedok považuje potvrzení souhlasu s podmínkami pojištění za dostatečné opatření, které klienty upozorňuje na nákup letenky včetně pojistky léčebných výloh, úrazu, zrušení cesty a pojištění pro případ krachu dopravce.

Evropská nařízení jsou pro členské státy přímo závazná a vnitrostátní soudy musejí rozhodovat v souladu s rozsudkem, výklad je tedy stejný v celé Evropské unii. "Pokud prodejci své nabídky nepřizpůsobí evropskému nařízení, podáme podnět dozorovým orgánům pro porušování cenových předpisů," dodal Borovička.

Autoři: ,



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.