Prodejci Hyundai se bouří, nelíbí se jim nový etický kodex

  3:01
Třetí nejprodávanější značka aut na českém trhu čelí rebelii části svých dealerů. Nelíbí se jim nové smluvní podmínky a většina prodejců je odmítla podepsat. Hyundai říká, že chce jen zlepšit prodej, zamezit klamání zákazníků a zkreslování statistik o prodejích.

Logo Hyundai. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kvůli nesouhlasu s novými podmínkami vznikla minulý týden nová Asociace autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai, která sdružuje aktuálně 21 ze 47 prodejců Hyundai. Důvodem vzniku je podle zakladatelů především nespokojenost s přístupem české centrály Hyundai Motor Czech. Spor se netýká výroby v Nošovicích, která je v Česku právně i vedením pod jinou společností než prodej vozů této značky.

Asociace se už dopisem obrátila na evropskou centrálu a žádá po ní změnu přístupu českého vedení korejské značky. Vedení asociace zatím čeká na reakci z Německa a do té doby nechce spor oficiálně komentovat.

Podle jednotlivých dealerů se dlouhodobé spory vyhrotily kvůli tlaku na podepsání takzvaného etického kodexu.

"Nemám problém s první částí etického kodexu, velmi podobný platí například i u Škodovky. Ale s druhou částí nesouhlasím, jsou tam nesmyslné skryté sankce," říká Bohumil Boura, majitel Autocentra Boura ve středočeské Činěvsi. "Kodex se netýká jen toho, kdo to podepisuje, ale zavazuje všechny firmy, které vlastní a spoluvlastní a které prodávají jiné značky. Podpisem by měly ctít etický kodex Hyundai," vysvětluje.

Chceme zlepšit kulturu prodeje, tvrdí Hyundai

Podle společnosti Hyundai Motor Czech je cílem zavedení etického kodexu především zlepšení kultury prodeje. "Stanoví například zcela standardní povinnost jednat čestně, svědomitě, v dobré víře a s nejvyšší profesionalitou," uvedl mluvčí společnosti Miloš Adámek.

Část prodejců s podmínkami také souhlasí. "V etickém kodexu jsem nenašel ani jeden bod, který bych považoval za závadný. Devadesát procent se týká toho, jak se máme chovat vůči obchodním partnerům a zákazníkům," hodnotí Jan Červinka, jednatel výhradního prodejce Hyundai Centrum Praha z Dolních Počernic.

Adámek se však nechtěl vyjádřit k tomu, kolik prodejců odmítlo na podmínky přistoupit a kolik jich s kodexem souhlasí. Podle informací od členů asociace prodejců na nové podmínky nepřistoupilo více než třicet dealerů značky.

Hyundai ve své tiskové zprávě tento týden uvedl, že už loni proběhla výrazná obměna autorizovaných partnerů, která bude dál pokračovat. "V tomto procesu bude pravděpodobně nutné zvážit spolupráci s některými stávajícími partnery, kteří nejsou schopni nebo ochotni vytvořit pro naše zákazníky odpovídající zázemí," napsala firma ve svém prohlášení.

Spor o kodex je však až vyvrcholením sporů trvajících již delší dobu. Část prodejců Hyundai označuje vztahy s centrálou v posledních měsících kvůli smluvním dodatkům za vyhrocené.

"Z jejich strany čelíme hysterickým pokusům začlenit do smluv pokuty, které jsou v podstatě likvidační. Rozhodnutím jednoho člověka jde de facto zrušit dealera, který je na trhu řadu let," tvrdí Tomáš Nejdl z klatovského autosalonu Auto Nejdl. Jde podle něj například o neadekvátní výše pokut za některá drobná pochybení, jako je třeba umístění reklamy. "Už jsme dostali několik pokut v řádu statisíců korun bez reálného zdůvodnění," popisuje Nejdl. Srovnává podmínky i s jinými automobilkami, sám prodává pět značek.

Dealerům vadí nereálné prodejní cíle

Nespokojení dealeři si stěžují i na nereálné prodejní cíle, které jim centrála dává. Souvisí to s velkými ambicemi korejské značky v Česku, která ovládá necelou desetinu trhu s novými vozy. Například Bourův autosalon v obci Činěves loni prodal 116 vozů Hyundai, na letošek dostal od centrály podstatně ambicióznější plán: 163 vozů. Podle plnění plánu pak dostávají prodejci bonusy. "Není to reálné. Je to jako říkat 160 centimetrů vysokému člověku, ať za rok doroste na dva metry," přirovnává Bohumil Boura.

Odbojní dealeři také od června nemohou nabízet zákazníkům slevy. Centrále totiž platí za odebrané vozy základní cenu a vozy následně prodávají zákazníkům levněji. Rozdíl dostávají vyplácený od centrály až zpětně. Podle dodatků ke smlouvám však dostanou peníze až poté, co přistoupí na podmínky stanovené Hyundai Motor Czech.

Nejde přitom o malé částky. Například základní cena u vozu ix20 ve výbavě trikolor činí 319 990 korun, z ní je však možné získat podle červencového ceníku slevu 35 tisíc. V nabídce je i další bonus 25 tisíc korun pro majitele starších vozů.

Miloš Adámek z Hyundai Motor Czech se k slevám a smluvním sankcím odmítl vyjádřit. Podle něj je druhým hlavním důvodem pro zavedení kodexu snaha o zabránění zkreslování statistik o prodejích aut v Česku.

"Naše společnost již delší dobu upozorňuje na to, že statistiky počtu vozidel prodaných v České republice mohou být v některých případech zkreslovány. Zejména máme obavu, že někdy může docházet k tomu, že dealeři při prodeji jiných značek aut vykazují prodeje aut na neexistující zákazníky či nakoupí auta od distributora, účelově je pouze na jeden den zaregistrují v České republice, aby je ve stejný den exportovali do zahraničí," přibližuje Adámek, podle kterého Hyundai Motor Czech tyto metody nepoužívá, a nechce proto, aby se jich účastnili ani jeho smluvní partneři.

Hyundai podle údajů Svazu dovozců automobilů zaznamenal za prvních pět měsíců v Česku 6 959 prvních registrací aut, jeho prodeje rostly o polovinu pomaleji, než letos zatím roste celý trh s novými auty.

Sdružení prodejců nových aut existují v Česku i u jiných značek. Například v případě Škody Auto si její prodejci v minulosti vymohli snížení cen na tuzemském trhu v době, kdy se vyplatilo novou škodovku koupit v Německu.

Dealeři uvádějí, že jim nejde o rozpoutání války, ale o narovnání podmínek, a čekají na reakci od evropského vedení značky.

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...