Logo Hyundai. Ilustrační snímek

Logo Hyundai. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prodejci Hyundai se bouří, nelíbí se jim nový etický kodex

  • 289
Třetí nejprodávanější značka aut na českém trhu čelí rebelii části svých dealerů. Nelíbí se jim nové smluvní podmínky a většina prodejců je odmítla podepsat. Hyundai říká, že chce jen zlepšit prodej, zamezit klamání zákazníků a zkreslování statistik o prodejích.

Kvůli nesouhlasu s novými podmínkami vznikla minulý týden nová Asociace autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai, která sdružuje aktuálně 21 ze 47 prodejců Hyundai. Důvodem vzniku je podle zakladatelů především nespokojenost s přístupem české centrály Hyundai Motor Czech. Spor se netýká výroby v Nošovicích, která je v Česku právně i vedením pod jinou společností než prodej vozů této značky.

Asociace se už dopisem obrátila na evropskou centrálu a žádá po ní změnu přístupu českého vedení korejské značky. Vedení asociace zatím čeká na reakci z Německa a do té doby nechce spor oficiálně komentovat.

Podle jednotlivých dealerů se dlouhodobé spory vyhrotily kvůli tlaku na podepsání takzvaného etického kodexu.

"Nemám problém s první částí etického kodexu, velmi podobný platí například i u Škodovky. Ale s druhou částí nesouhlasím, jsou tam nesmyslné skryté sankce," říká Bohumil Boura, majitel Autocentra Boura ve středočeské Činěvsi. "Kodex se netýká jen toho, kdo to podepisuje, ale zavazuje všechny firmy, které vlastní a spoluvlastní a které prodávají jiné značky. Podpisem by měly ctít etický kodex Hyundai," vysvětluje.

Chceme zlepšit kulturu prodeje, tvrdí Hyundai

Podle společnosti Hyundai Motor Czech je cílem zavedení etického kodexu především zlepšení kultury prodeje. "Stanoví například zcela standardní povinnost jednat čestně, svědomitě, v dobré víře a s nejvyšší profesionalitou," uvedl mluvčí společnosti Miloš Adámek.

Část prodejců s podmínkami také souhlasí. "V etickém kodexu jsem nenašel ani jeden bod, který bych považoval za závadný. Devadesát procent se týká toho, jak se máme chovat vůči obchodním partnerům a zákazníkům," hodnotí Jan Červinka, jednatel výhradního prodejce Hyundai Centrum Praha z Dolních Počernic.

Adámek se však nechtěl vyjádřit k tomu, kolik prodejců odmítlo na podmínky přistoupit a kolik jich s kodexem souhlasí. Podle informací od členů asociace prodejců na nové podmínky nepřistoupilo více než třicet dealerů značky.

Hyundai ve své tiskové zprávě tento týden uvedl, že už loni proběhla výrazná obměna autorizovaných partnerů, která bude dál pokračovat. "V tomto procesu bude pravděpodobně nutné zvážit spolupráci s některými stávajícími partnery, kteří nejsou schopni nebo ochotni vytvořit pro naše zákazníky odpovídající zázemí," napsala firma ve svém prohlášení.

Spor o kodex je však až vyvrcholením sporů trvajících již delší dobu. Část prodejců Hyundai označuje vztahy s centrálou v posledních měsících kvůli smluvním dodatkům za vyhrocené.

"Z jejich strany čelíme hysterickým pokusům začlenit do smluv pokuty, které jsou v podstatě likvidační. Rozhodnutím jednoho člověka jde de facto zrušit dealera, který je na trhu řadu let," tvrdí Tomáš Nejdl z klatovského autosalonu Auto Nejdl. Jde podle něj například o neadekvátní výše pokut za některá drobná pochybení, jako je třeba umístění reklamy. "Už jsme dostali několik pokut v řádu statisíců korun bez reálného zdůvodnění," popisuje Nejdl. Srovnává podmínky i s jinými automobilkami, sám prodává pět značek.

Dealerům vadí nereálné prodejní cíle

Nespokojení dealeři si stěžují i na nereálné prodejní cíle, které jim centrála dává. Souvisí to s velkými ambicemi korejské značky v Česku, která ovládá necelou desetinu trhu s novými vozy. Například Bourův autosalon v obci Činěves loni prodal 116 vozů Hyundai, na letošek dostal od centrály podstatně ambicióznější plán: 163 vozů. Podle plnění plánu pak dostávají prodejci bonusy. "Není to reálné. Je to jako říkat 160 centimetrů vysokému člověku, ať za rok doroste na dva metry," přirovnává Bohumil Boura.

Odbojní dealeři také od června nemohou nabízet zákazníkům slevy. Centrále totiž platí za odebrané vozy základní cenu a vozy následně prodávají zákazníkům levněji. Rozdíl dostávají vyplácený od centrály až zpětně. Podle dodatků ke smlouvám však dostanou peníze až poté, co přistoupí na podmínky stanovené Hyundai Motor Czech.

Nejde přitom o malé částky. Například základní cena u vozu ix20 ve výbavě trikolor činí 319 990 korun, z ní je však možné získat podle červencového ceníku slevu 35 tisíc. V nabídce je i další bonus 25 tisíc korun pro majitele starších vozů.

Miloš Adámek z Hyundai Motor Czech se k slevám a smluvním sankcím odmítl vyjádřit. Podle něj je druhým hlavním důvodem pro zavedení kodexu snaha o zabránění zkreslování statistik o prodejích aut v Česku.

"Naše společnost již delší dobu upozorňuje na to, že statistiky počtu vozidel prodaných v České republice mohou být v některých případech zkreslovány. Zejména máme obavu, že někdy může docházet k tomu, že dealeři při prodeji jiných značek aut vykazují prodeje aut na neexistující zákazníky či nakoupí auta od distributora, účelově je pouze na jeden den zaregistrují v České republice, aby je ve stejný den exportovali do zahraničí," přibližuje Adámek, podle kterého Hyundai Motor Czech tyto metody nepoužívá, a nechce proto, aby se jich účastnili ani jeho smluvní partneři.

Hyundai podle údajů Svazu dovozců automobilů zaznamenal za prvních pět měsíců v Česku 6 959 prvních registrací aut, jeho prodeje rostly o polovinu pomaleji, než letos zatím roste celý trh s novými auty.

Sdružení prodejců nových aut existují v Česku i u jiných značek. Například v případě Škody Auto si její prodejci v minulosti vymohli snížení cen na tuzemském trhu v době, kdy se vyplatilo novou škodovku koupit v Německu.

Dealeři uvádějí, že jim nejde o rozpoutání války, ale o narovnání podmínek, a čekají na reakci od evropského vedení značky.

,