Mazda CX-3

Mazda CX-3 | foto: Mazda

Vítězové evropského autoboomu: dražší značky, Japonci a Jeep

  • 1
Dvacet osm měsíců v řadě rostou v Evropě prodeje nových aut. Automobilky v prosinci dokonce zaznamenaly nejsilnější růst prodejů za poslední tři roky. Škoda se udržela v první desítce největších evropských značek.

Registrace nových aut za celý rok stouply o 9,3 %, za celý rok si tak Evropané koupili 13,713 milionu aut. Vyplývá to z dat, které zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Automobilky však přesto nejsou spokojené: upozorňují, že aut se prodává stejně jako v roce 2010, tedy těsně po krizi. „Jinými slovy, trend je pozitivní. Ale v absolutních číslech zůstávají objemy prodaných aut nízké,“ uvedla ACEA ve svém prohlášení.

Na rostoucím trhu se loni dařilo prakticky všem značkám, pokles vykázaly jen značky, které buď z trhu odchází, nebo nejsou objemově významné: Chevrolet, Alfa Romeo, DS a Honda. Právě posledně jmenovaná značka je přitom výjimkou z jiného trendu: velkého růstu japonských značek.

Jejich tržní podíl stoupl loni na 12,8 %, největší skok zaznamenaly Mitsubishi, Mazda a Nissan. Nad průměr trhu rostly i další asijské značky: Hyundai přidal 16,3 %, Indy vlastněný Jaguar Land Rover více než čtvrtinu.

Velké oživení zažívají i prémiové značky. Kromě Jaguaru posílily nad průměr trhu BMW či Mercedes, Porsche za rok přidalo přes 25 procent. Naopak pomaleji než trh roste Audi. To však v segmentu prémiových značek v Evropě v absolutních prodejích stále vede.

Nejprodávanější automobilové značky v Evropě
značka počet registrovaných vozůmeziroční změna (%)
Volkswagen1 727 0946,2
Ford1 020 8758,6
Renault975 45011,2
Opel/Vauxhall942 1286,3
Peugeot856 0918,9
Audi767 1735,7
BMW748 17610,5
Mercedes737 27813,0
Škoda Auto617 6366,1
Toyota565 3175,8
registrace nových aut EU+EFTA, zdroj: ACEA

Aféra s dieselovými motory nepoznamenala příliš prodeje koncernu Volkswagen, jejich odbyt však rostl v posledních měsících pomaleji než celý trh. I proto se podíl všech značek VW dostal loni pod 25 % všech prodejů. Tržní podíl v Evropě klesl i Škodě, v prosinci se dostal pod čtyři procenta. I tak je ale Škoda stále v první desítce nejprodávanějších značek.

V absolutních prodejích podle počtu registrovaných aut narostl nejvíce Volkswagen, v procentním vyjádření pak Jeep patřící pod FiatChrysler. Jeho prodeje poskočily o 113 procent, předstihl tak své sesterské značky Lancia či Alfa Romeo.