Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Nejzelenější“ auta kupují Nizozemci, emise CO2 má nejnižší Renault

  4:00aktualizováno  4:00
Evropské automobilky dál snižují objemy emisí CO2, které jejich vozy vypouští. Za loňský rok každé nové auto prodané v Evropské unii vypustilo v průměru na každý kilometr o 3,5 gramu oxidu uhličitého méně, než auta prodaná o rok dříve. Může za to technologický pokrok i odklon od větších vozů.

Renault Captur je jedním z modelů, díky kterým se francouzská značka drží na špici žebříčků „nejzelenějších“ výrobců. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Vyplývá to ze studie společnosti Jato Dynamics, která zkoumá pravidelně evropský trh s novými vozy. Emise oxidu uhličitého klesají už několik let po sobě.

Podle jejich žebříčku má z dvacítky nejprodávanějších vozů nejnižší emise v průměru Renault: 108,4 gramu na každý kilometr. Evropská komise chce po výrobcích, aby už letos dosáhli výrobci limitu 130 gramů jako průměr za všechny prodané vozy u každé značky, do roku 2021 mají emise klesnout na 95 gramů na kilometr. 

Statistiky mají ale jeden problém: zahrnují jen údaje uváděné výrobci. Organizace Transport and Environment (T&E) přitom už dříve upozornila, že výrobci při měřeních mohou podvádět a skutečné emise se mohou lišit, stejně jako například deklarovaná spotřeba. Automobilky proti přísným cílům dlouhodobě bojují, protože je vývoj stojí příliš mnoho peněz. 

Francouzům se daří nejlépe

Francouzským automobilkám se daří snižování emisí nejlépe, na prvních třech místech jsou francouzští výrobci. Podle Jato jednak díky prodejům elektromobilu Zoe a extrémně nízkým emisím u maloobjemových motorů pro vozy Clio a Captur. Největší zlepšení loni dosáhl Nissan. Škoda Auto je stejně jako loni na osmém místě. 

Pořadí značek podle průměrných emisí
PořadíZnačkaPrůměrné emise CO2 (g/km)
1.Renault108,4
2.Peugeot109,4
3.Citroën111,4
4.Toyota112,5
5.Nissan113,8
6.Seat117,3
7.Fiat117,3
8.Skoda121,5
9.Ford121,7
10.Volkswagen123,3
Pozn.: Jedná se o 20 nejprodávanějších značek v Evropě seřazených podle průměrných emisí CO2 svých modelů. V tabulce je zachyceno prvních deset značek.

Zdroj: Jato Dynamics

„Značky, které zaznamenaly největší zlepšení, přišly buď s novými modely nebo turbomotory, případně obojím. Ukazuje to, že trvalou udržitelnost berou vážně,“ říká Brian Walters, viceprezident Jato. 

Prodeje „čistých“ aut pohání zdanění

Údaje o emisích jsou ale důležité i z jiného důvodu: čím dál více zemí zdaňuje vozidla i podle toho, jak zatěžují životní prostředí. Podle údajů Asociace evropských automobilek (ACEA) má už zdanění podle CO2 20 zemí Evropské unie. To se projevuje i na žebříčku prodávaných aut podle emisí v jednotlivých zemích.

Auta s nejnižšími emisemi podle statistik kupují Nizozemci, především díky daňovému systému, který výrazně prodražuje nákup méně ekologických vozů. Velmi výrazně klesají emise v Norsku, kde jsou daňově zvýhodněné hlavně elektromobily a díky tomu je země hlavním odbytištěm těchto vozů.

Za poklesem emisí je ale i měnící se struktura prodávaných aut. Klesá střední třída i sportovní vozy, naopak loni vzrostl segment nejmenších vozů. 

Jak se prodávají auta podle segmentů
SegmentPodíl v roce 2014 (%)Podíl v roce 2013 (%)
A8,689,16
B26,2125,88
C24,6223,81
D8,689,44
E12,803,01
E20,280,23
Malé MPV8,489,45
Střední a velké MPV3,333,51
Sportovní2,342,46
SUV14,1212,54
Jiné0,460,51

Zdroj: Jato Dynamics

Autor:


Témata: Evropská unie




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.