Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nafta a benzín válcují v Česku zájem o elektroauta i vozy na plyn

  16:56aktualizováno  16:56
Prodeje aut na alternativní pohony v Česku padají, i když celý trh s novými auty roste. Růst ale táhnou jen benzínové a naftové motory. Jedinou výjimkou jsou letos hybridy.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Ukazují to data o registracích nových vozidel za prvních devět měsíců letošního roku, která zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Zatímco celý trh s novými auty letos výrazně roste, většina alternativních pohonů v Česku ztrácí nejen svůj tržní podíl, ale prodeje klesají i absolutně.

Například aut na nejrozšířenější alternativní pohon, stlačený zemní plyn CNG, se letos prodalo zhruba o stovku méně než za stejné období loňského roku. Ještě více spadly prodeje aut na LPG nebo elektromobilů. O více než polovinu stouply jen prodeje hybridních aut.

Prodeje nových aut za leden až září 2016 dle paliv
palivopočet registrovaných vozůmeziroční změna
Benzín105 404+13 %
Nafta81 830+13,8 %
CNG2 043-4,1 %
LPG368-66,9 %
Elektromobil130-36,9 %
Hybrid1 080+58,1 %
zdroj: SDA  

„Cena tradičních paliv a její pokles hraje zásadní roli v rozhodování, ekonomická návratnost alternativních pohonů se komplikuje,” vysvětluje slabý zájem o auta s alternativním pohonem Petr Knap, partner podnikového poradenství EY. Podle něj je segment trhu, který je ochoten dobře zaplatit za technologické a ekologické novinky, zatím velmi malý a nasytil se v minulých letech.

Stát nákup aut s alternativním pohonem dotuje zatím nepřímo tím, že mají výrazně nižší nebo vůbec žádné spotřební daně. Jenže jejich pořízení je dražší než nákup nových aut na naftu či benzín, a tak lidé zůstávají i díky stávajícím cenám na čerpacích stanicích raději u tradičních paliv. „Rozšíření segmentu pro alternativní pohony by vyžadovalo nějaký další externí impuls, který zatím chybí,” dodal Knap.

Ministerstvo životního prostředí chystá poprvé dotace pro nákup ekologických aut pro státní správu, z ministerstva průmyslu a obchodu už šly první dotace na nákup elektroaut pro firmy. Mluví se i o pobídkách na nákup elektrovozů pro fyzické osoby.

Podle plynařů ale i přes letošní pokles prodejů nových aut na CNG rostou registrace ojetých aut na CNG. “I z důvodu podpory CNG vozidel v ČR některé plynárenské společnosti dokonce obměňují CNG vozy za nové již po jednom roce,“ dodal Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu. Podle něj bude jediným směrodatným ukazatelem roční spotřeba CNG.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.