Netradiční pohled na prodeje nových vozů v Česku ukazují statistiky nových registrací vozidel podle jejich barev. Ty i letos přinesly zajímavé změny. Na svém portálu je zveřejnil Svazu dovozců automobilů.
Nejprodávanější barvou je už několik let módní bílá: celkem se u nás prodalo přes 68 tisíc nových bílých aut, tedy 29,6 procenta všech registrovaných vozů. I když v absolutním počtu ještě prodeje bílých aut díky růstu trhu stouply, „tržní“ podíl už začal po letech růstu klesat z 29,9 na 29,6 procenta.
Největší skok v oblibě zaznamenala loni šedá barva: počet šedých aut se loni více než zdvojnásobil na 44 tisíc kusů. Ze šedé se tak stala druhá nejprodávanější barva.
„Šedá barva patří dlouhodobě na všech velkých trzích mezi nejoblíbenější barvy aut. Při konzervativnější zákaznické populaci je pak rozšíření nabídky v různých odstínech šedé bezpečnou cestou, jak zatraktivnit nabídku a umožnit volbu mezi více přijatelnými barvami. Jistou menší roli pak může hrát i posun prodaného portfolia směrem k dražším modelům, kde se objevují tmavší a konzervativnější barvy častěji,“ vysvětluje růst prodejů šedé barvy Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.
barva | podíl na trhu 2015 | podíl na trhu 2014 |
---|---|---|
bílá | 29,6 | 29,9 |
šedá | 19,1 | 10,7 |
modrá | 13,7 | 9,1 |
černá | 12,5 | 12,2 |
červená | 11,0 | 7,2 |
hnědá | 7,7 | 7,4 |
Současně však může jít částečně i o statistickou hříčku: z registru zmizela kategorie „barva nezjištěna“, která pokrývala až 15 procent všech registrací. „Pod šedou patří prakticky všechny světlé odstíny kromě bílé,“ říká tajemník SDA Pavel Tunkl.
Za větší oblibou šedé může být i nabídka automobilek: například prodejci Volkswagenu nazývají často z legrace vzorník barev automobilky jako 50 odstínů šedi. U VW je šedá nejčastější barvou v registracích, tvoří 27 procent všech přihlášených vozů v ČR. U Škody Auto je naopak až třetí po bílé a modré. Modrá barva je rovněž jedním ze skokanů loňského roku, její podíl stoupl z devíti na třináct procent.