Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Prodeje aut v Evropě dále padají, od začátku roku o 16 procent

  • 35
Prodej aut v Evropě klesá už 12 měsíců za sebou. V dubnu registrace nových vozů klesla o 12,3 procenta, což bylo více než v březnu, kdy už se zdálo, že se automobilový trh vzpamatovává. Za první čtyři měsíce prodej klesl o 15,9 procenta. Informovalo o tom dnes sdružení výrobců automobilů ACEA.

V lednu propad činil 27 procent, v únoru 18,3 procenta a v březnu devět procent. Březnový, o polovinu nižší propad nasvědčoval tomu, že by se situace mohla zlepšit. Ještě více tomuto předpokladu nahrávalo zavedení šrotovného v několika evropských zemích.

Ve prospěch zlepšení situace mluví také údaje z jednotlivých členských zemí. V Česku a na Slovensku podle údajů ACEA počet registrací narostl: v ČR o 19 a na Slovensku o 43,5 procenta. Dařilo se také Polsku, kde  se registrací prodalo o 1,6 procenta aut více. Celkem se ale v nových členských státech EU prodej snížil o 21,4 procenta. V Maďarsku a Rumunsku prodeje propadly o více než polovinu.

Prodeje aut stouply také v Rakousku (12,8 %) a Německu (19,4%). V dalších zemích, například ve Francii, Itálii nebo Lucembursku registrace o sedm až osm procent klesly. Celkem západní Evropa zaznamenala propad o 11,6 procenta.

Počet nově registrovaných aut v EU

Celkem bylo v minulém měsíci v 28 evropských zemích, které statistiky ACEA zahrnují, registrováno 1 251 862 nových automobilů. Data pokrývají všechny země Evropské unie, kromě Kypru a Malty navíc ještě Island, Norsko a Švýcarsko.

ACEA reprezentuje 15 významných evropských automobilek. Členy v Bruselu sídlícího lobbistického sdružení jsou mimo jiné automobilky BMW, Fiat, PSA Peugeot Citroën, Volvo či Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto.

Evropský automobilový průmysl je největší na světě. Vyrábí ročně přes 18 milionů aut, ale podle některých údajů jich prodává za rok jen 12 milionů.

Odvětví zaměstnává přímo miliony lidí, přičemž řada dalších milionů působí v dodavatelských firmách.

,