Pro českou ekonomiku, která je na automobilový průmysl silně navázaná, jde o dobré zprávy. Současně ale čísla budí obavy, jak dlouho ještě růst potrvá: objem prodejů se dostal už na čísla z roku 2007, tedy těsně před vypuknutím krize.
Čerstvé statistiky o registracíh od Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) ukazují růst o 6,9 %, za měsíc se prodalo 1,459 milionu vozů. Za celé první pololetí stouply prodeje téměř o desetinu.
O auta na naftu je v Česku rekordní zájem. Kterých se prodává nejvíce? |
Lepším prodejům pomáhá růst na třech z pěti hlavních trhů: nahoru jdou prodeje v Itálii, Španělsku a Německu, stagnují prodeje ve Francii a mírně v červnu klesl odbyt ve Velké Británii.
„Vzhledem k pokračujícímu růstu prodejů nových osobních aut v EU je pravděpodobné překonání předkrizových rekordů,“ říká Petr Kymlička z auditorské a poradenské sítě BDO.
Zajímavý je pohled na statistiky prodejů podle jednotlivých značek. Volkswagen si sice drží stále pozici nejprodávanějších vozů, aféra Dieselgate ale jeho prodeji částečně otřásla: prodeje sice stagnují, ale díky růstu celého trhu ztrácí tržní podíl.
Prodeje skupiny VW zachraňuje Škoda
Samotný Volkswagen se v červnu dostal pod podíl 11 procent, celá skupina drží 23 % evropského trhu. „Její růst z hlediska počtu prodaných vozů byl v prvním pololetí roku 2016 v EU oproti stejnému období roku loňského mezi všemi hlavními výrobci výrazně nejpomalejší,“ dodal Kymlička.
Ztráta tržního podílu mohla být ještě vyšší, prodeje zachraňuje v rámci koncernu hlavně Škoda, které narostl za pololetí evropský odbyt o desetinu.
Z největších evropských značek je letošním premiantem Renault, který za první pololetí přidal 15 %, v červnu dokonce 20 %. Oživení italského trhu je patrné i na prodejích Fiatu, který vyrostl o 14 %. Větší růst než celý trh vykazuje za první polovinu roku i Hyundai, jehož velká část sortimentu pro evropský trh se vyrábí v Česku.