Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Prodeje aut rychle rostou, nejvíce se daří prémiovým a japonským vozům

  10:06aktualizováno  10:06
Výrobci prémiových vozů a japonské značky jsou letos hlavními vítězi rostoucího evropského trhu s auty. Prodeje nových vozů rostou už dvacet dva měsíců v řadě a v červnu se dostaly na nejvyšší hodnotu za posledních 5,5 roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Vyplývá to ze statistik sdružení výrobců automobilů ACEA. Po květnovém zpomalení nabraly prodeje v červnu opět silný růst o více než šestnáct procent. Za pololetí rostou prodeje o dvanáct procent. Červnový růst ale může být částečně způsoben i zásahy automobilek, kdy si samoregistracemi vylepšují na konci pololetí svá čísla. 

Rekordní červnový růst způsobil velký zájem o nová auta na hlavních trzích: všech pět největších evropských odbytišť včetně Itálie a Španělska vykázalo dvojciferný růst. „Letos v Evropě rostou všechny hlavní trhy. Téměř polovina zemí navíc roste dvouciferným tempem, včetně České republiky. Zdá se rovněž, že události v Řecku alespoň pro zbytek letošního roku nevyvolají větší turbulence na trhu. Výhled pro zbývající část roku je proto optimistický, růst evropského trhu bude pravděpodobně vyšší než pět procent,“ řekl Jan Linhart, partner KPMG. 

Statistiky ukazují, že výrazně nad průměrem trhu letos rostou hlavně výrobci prémiových a luxusních značek. Například Porsche letos přidává třicet procent, výrazně posiluje Mercedes nebo Lexus. Nad průměrem trhu je výrazně také Land Rover a Jaguar. Automobilka, která zvažuje investici v Česku, za červen v meziročním srovnání přidala přes padesát procent. 

Nadprůměrně se daří i některým japonským značkám. Například Nissan letos s růstem o 21 % už předstihl v prodejích i Toyotu, výrazný nárůst hlásí letos také Mitsubishi a Mazda. Vedoucí Automobilové expertní skupiny PwC ČR Jiří Zouhar si růst Nissanu vysvětluje několika novými úspěšnými modely. Podle něj japonské automobilky zpětně dobývají ztracené podíly na evropském trhu. „Například v roce 2007 byl jejich tržní podíl přes 14 %, ale v roce 2014 jen něco kolem 8 %,“ říká Zouhar. Pro Japonce je evropský trh o to důležitější, že domácí trh klesá.

Škoda Auto jako největší tuzemský výrobce letos posiluje, ale pomaleji, než celý evropský trh, její tržní podíl proto klesl ze 4,4 na 4,2 %.

Rostoucí trh v Evropě nahrazuje automobilkám propady prodejů v Číně, kde trh začíná klesat. 

Na českém trhu se mění struktura podílu jednotlivých kategorií vozů. Velký nárůst je u kategorie malých aut a terénních vozů. „Důvodů může být hned několik. K nárůstu prodeje terénních vozů nepochybně přispěla snižující se cena pohonných hmot, zejména optimismus a důvěra firem i domácností v posilující ekonomiku,“ uvedl Petr Knap, partner podnikového poradenství, EY.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Aténách v pondělí v půl desáté ráno středoevropského času po pěti týdnech...
Řecko se vrátilo na dluhopisové trhy. Na pět let upsalo tři miliardy eur

Řecká vláda v úterý vydala pětileté dluhopisy v hodnotě tří miliard eur (zhruba 78 miliard Kč) s úrokem 4,625 procenta. Země se tak po tříleté přestávce...  celý článek

Developerský projekt (Ilustrační foto).
Čech na nový byt potřebuje 11 ročních platů. Němec necelých pět

Lidé v Česku loni potřebovali na koupi nového bytu o velikosti 70 metrů čtverečních 10,9 průměrného ročního platu. Mezi 16 porovnávanými evropskými zeměmi to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Evropa prověřuje kartel německých automobilek, hrozí jim miliardové pokuty

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o možných kartelových dohodách mezi německými automobilkami a nyní tato podezření vyšetřují. V sobotu to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.