Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Prodeje aut rychle rostou, nejvíce se daří prémiovým a japonským vozům

  • 4
Výrobci prémiových vozů a japonské značky jsou letos hlavními vítězi rostoucího evropského trhu s auty. Prodeje nových vozů rostou už dvacet dva měsíců v řadě a v červnu se dostaly na nejvyšší hodnotu za posledních 5,5 roku.

Vyplývá to ze statistik sdružení výrobců automobilů ACEA. Po květnovém zpomalení nabraly prodeje v červnu opět silný růst o více než šestnáct procent. Za pololetí rostou prodeje o dvanáct procent. Červnový růst ale může být částečně způsoben i zásahy automobilek, kdy si samoregistracemi vylepšují na konci pololetí svá čísla. 

Rekordní červnový růst způsobil velký zájem o nová auta na hlavních trzích: všech pět největších evropských odbytišť včetně Itálie a Španělska vykázalo dvojciferný růst. „Letos v Evropě rostou všechny hlavní trhy. Téměř polovina zemí navíc roste dvouciferným tempem, včetně České republiky. Zdá se rovněž, že události v Řecku alespoň pro zbytek letošního roku nevyvolají větší turbulence na trhu. Výhled pro zbývající část roku je proto optimistický, růst evropského trhu bude pravděpodobně vyšší než pět procent,“ řekl Jan Linhart, partner KPMG. 

Statistiky ukazují, že výrazně nad průměrem trhu letos rostou hlavně výrobci prémiových a luxusních značek. Například Porsche letos přidává třicet procent, výrazně posiluje Mercedes nebo Lexus. Nad průměrem trhu je výrazně také Land Rover a Jaguar. Automobilka, která zvažuje investici v Česku, za červen v meziročním srovnání přidala přes padesát procent. 

Nadprůměrně se daří i některým japonským značkám. Například Nissan letos s růstem o 21 % už předstihl v prodejích i Toyotu, výrazný nárůst hlásí letos také Mitsubishi a Mazda. Vedoucí Automobilové expertní skupiny PwC ČR Jiří Zouhar si růst Nissanu vysvětluje několika novými úspěšnými modely. Podle něj japonské automobilky zpětně dobývají ztracené podíly na evropském trhu. „Například v roce 2007 byl jejich tržní podíl přes 14 %, ale v roce 2014 jen něco kolem 8 %,“ říká Zouhar. Pro Japonce je evropský trh o to důležitější, že domácí trh klesá.

Škoda Auto jako největší tuzemský výrobce letos posiluje, ale pomaleji, než celý evropský trh, její tržní podíl proto klesl ze 4,4 na 4,2 %.

Rostoucí trh v Evropě nahrazuje automobilkám propady prodejů v Číně, kde trh začíná klesat. 

Na českém trhu se mění struktura podílu jednotlivých kategorií vozů. Velký nárůst je u kategorie malých aut a terénních vozů. „Důvodů může být hned několik. K nárůstu prodeje terénních vozů nepochybně přispěla snižující se cena pohonných hmot, zejména optimismus a důvěra firem i domácností v posilující ekonomiku,“ uvedl Petr Knap, partner podnikového poradenství, EY.