IAA 2013 - Rodinný elektromobil Tesla S dává záruku na baterie osm let

IAA 2013 - Rodinný elektromobil Tesla S dává záruku na baterie osm let | foto: Rastislav Chvála, SME.sk

Zlatý věk elektromobilů nepřichází, Tesla je daleko za svými plány

  • 439
Pohádka o firmě, která přišla s autem kompletně na elektřinu a změnila trh, se zadrhává. Americká automobilka Tesla, která vyrábí výhradně elektromobily, přiznala pád v prodejích svých vozů i větší ztrátu. Plán na milion vyráběných aut ročně je tak zatím stále spíše snem – loni prodala 35 tisíc vozů.

Šéf automobilky Elon Musk však zůstává optimistou a ve zprávě pro investory uvedl, že čeká zachování dosavadních vysokých temp růstu prodeje a tržeb.

Potíže Tesly neznamenají, že by se autům na baterie nedařilo. Klíčové trhy, tedy USA i Evropa, zaznamenaly růst v řádu desítek procent. Přesto nejde o čísla, jaká by si zejména zastánci elektromobility představovali. K samotnému rozšiřování elektromobilů jsou skeptičtí i manažeři v automobilovém průmyslu.

Studie KPMG’s Global Automotive Executive Survey, v které se dotazují stovek šéfů firem v oboru, ukázala, že zatím elektrickému pohonu příliš nevěří. „Den, kdy všichni z nás budou jezdit zcela na elektrický pohon, je ještě daleko. Předpokládá se, že v roce 2020 méně než jedno vozidlo z 20 vyrobených bude mít elektropohon,“ řekl Jan Linhart, partner KPMG Česká republika, odpovědný za služby pro automobilový průmysl.

Předpokládá se, že elektromobily by měly dosáhnout v roce 2020 podílu maximálně jednoho procenta, analytici více sází na zmenšování tradičních spalovacích motorů.

Prodejům elektromobilů brání zatím tři věci – cena, kapacity baterií a (ne)dostatek nabíjecích stanic.

Bez dotací to nepůjde

Chystaný Plán čisté mobility, který v Česku vzniká na ministerstvu průmyslu a obchodu, počítá s tím, že by u nás měly postupně vzniknout tisíce veřejných nabíjecích míst. O jiné, třeba finanční podpoře, se v něm však zatím nemluví.

A české prodeje svědčí o tom, že bez dotací to asi nepůjde, loni se prodalo 221 elektrovozů.

V řadě zemí jde však podpora podstatně dále, například ve Francii nově vláda vyhlásila program, podle kterého lidem s vozy staršími dvanácti let přispěje až deset tisíc eur na to, že svůj vůz sešrotují a koupí si místo něj elektromobil.

Co dokážou dotace a státní podpora, ukazuje příklad Norska, kde se elektromobily pravidelně umisťují mezi nejprodávanějšími vozy. Loni se v Norsku prodalo 18 tisíc takových aut, za rok se jejich prodeje zdvojnásobily. Kromě výhod jako bezplatné parkování nebo využívání pruhů pro autobusy jsou v Norsku nejmenší rozdíly v cenách elektromobilů a aut se spalovacím motorem.

Vývoj akcií Tesly

Například elektrický Nissan Leaf stojí stejně jako Volkswagen Golf na benzin. Norsko totiž klasické pohony zatěžuje velmi vysokou daní, elektromobily naopak od daní osvobodilo. V celkových prodejích v Evropě vede bezkonkurenčně Nissan Leaf, do čistě elektrických aut se však pouští čím dál více firem.

Největší odbytiště aut s alternativními pohony, Spojené státy americké, ukazuje v případě aut s elektrickým pohonem zajímavý vývoj. Zatímco prodeje hybridních aut, tedy kombinující klasický pohon s baterií, klesají, auta čistě na baterie stále rostou. Za loňský rok o více než třetinu, ale v úvahu je nutné brát nízkou základnu, z které rostou.

Prodeje po jednotlivých značkách ukazují, že se zákazníci odklánějí od nejlevnějších elektromobilů, u kterých je rozdíl v ceně oproti klasickému pohonu největší. V případě dražších modelů se už náklady na baterii a elektropohon ztrácejí v celkové ceně a rozdíly nejsou tak velké.


Elektromobil